Szerintünk a szemüveg nélküli 3D-ből egyelőre nem lesz semmi, sőt, talán sohasem. A Samsung és az Intel azért fejleszt ebben az irányban is. Megnéztük, mire jutottak.
Elsőként a Samsungnál jártunk, aki elég régóta foglalkozik a szemüveg nélküli 3D-vel, már a 2007-es CeBIT-en, azaz majdnem három éve megvolt a prototípusuk. Azóta szépen fejlesztgettek, és ennek eredményeképpen a szemüveg nélküli 3D-jük önmagában véve nem is olyan rossz – de a szemüveges rendszerek mellett labdába sem rúghat. Egyrészt alacsony a felbontása, szó nincs Full HD-ről, másrészt a kép egyetlen pontból optimális csak; amint azt a mellékelt ábra is mutatja, erre a Samsung is felhívja a figyelmet.
Az Intel Alioscopy rendszere egy fokkal intelligensebb, ebben az esetben nem kell feltétlenül egy helyben maradnunk ahhoz, hogy a térbeliséget érzékeljük, akár nyolc különböző helyről is nézhetjük a képet és még mindig a legjobbat kapjuk. (De nehogy több embert hívjunk a házibuliba!) Ugyanakkor a rendszer felbontása itt is alacsony és a mélységérzet sem meggyőző.
Egyébként mindkét rendszer hasonló elven működik; a képpontok elé speciális szűrő kerül, amelyik szabályozza a fény útját, elvileg egyes pixeleket csak a jobb, míg a többit csak a bal szemünkkel látjuk. Azért az egyértelmű, és szerencsére mindkét standon elismerték, hogy a kijelzőkkel bőven van még tennivaló.