Az iRobot AVA bemutatója után lehetőségem nyílt találkozni Gerry Caronnel, az iRobot háztartási termékvonalért felelős igazgatójával. Beszélgetésünk a Roomba robotok karbantartás igénye és a jövőbeni fejlesztési irányok körül mozgott.
Rögtön egy kemény kérdéssel indítottam: miért hagyták el a 700-as széria új portartályáról a fésűszerű fogakat, amelyek az 500-as sorozat eredeti portartályán jól teljesítette kefetisztító feladatát. A tesztünk során a Roomba 780-as pillanatok alatt rengeteg hajat gyűjtött össze a keféjén, ami gyakori, nem túl kellemes takarítást igényel. Az iRobot szerint az új tartályon a kefékről való haj és szőrszál eltávolítást a kefénél lévő él és a két oldalra egyenletesen elosztott szívóhatás hivatott megoldani. Tapasztalataik szerint állati szőrnél ez jól is működik, ellentétben a korábbi tartállyal, aminél a fogakon felhalmozódó szőrszálak hamar eltömítették a kosztartály nyílását, megakadályozva, hogy a robot összegyűjtse a szemetet. Úgy tűnik, hogy a kicsit nagyobb karbantartási igényt a bizonyos esetekben jobb takarítási minőségért kell bevállalni.
Szóba került még egy változtatás, aminek hatékonyságát a tesztünk is igazolta. A kefék tengelyének végén takarítás során felgyülemlik a haj, és még a csapágyak előtt feltorlódik, elállva az utat, hogy a szőrszálak bejussanak a fogaskerékházba. Ezt a tengelyek végének speciális kialakítása biztosítja, és tapasztalataink szerint valóban működik is, hiszen a teszt után szétszedett fogaskerékházban egy árva hajszálat sem találtunk.
Régóta furdalt a kíváncsiság, hogy az iRobot miért nem szerel a robot másik oldalára is oldalkefét. Ennek oka az, hogy az oldalkefék nem elég hatékonyak ahhoz, hogy az alsó kefék által biztosított takarítási szélességet megnöveljék (tehát nem tudnak minden koszt besöpörni a fő kefékhez), ezért Caron szerint kár ilyennel bonyolítani a szerkezetet. Az oldalkefék feladata jelenleg a falak mentén való takarítás, amihez egy oldalon is elég a kefe, hiszen a robot mindig ugyanazzal az oldalával követi a falakat és a bútorokat.
A koreai és amerikai versenytársak többsége az elmúlt években szisztematikus takarítási képesség beépítésével próbálta megkülönböztetni termékeit a piacvezető iRobot termékeitől. Az iRobot mégsem lépett, hogy a szabadalmakkal védett térképezési és navigációs technológiáit beépítse a robotjaiba. Caron szerint ennek az az oka, hogy a jelenleg használt iAdapt területlefedési hatékonysága még mindig jobb, mint a többi gyártó szisztematikus módszere. A szisztematikusan takarító robotoknak mindig van egy elképzelése arról, hogy pontosan hol vannak, ami viszont nem mindig egyezik a valósággal. Elég csak néhány cm eltérés, és máris egy hosszú csíkban marad piszkosan a padló. Mivel a robot mindenhova csak egyszer megy, az a csík ott is marad. Ezzel ellentétben az iAdapt technológia a véletlenszerű mozgásokkal biztosítja, hogy a Roomba mindenhova eljusson, és a legtöbb ponton többször is átmenjen. Caron és az iRobot úgy látja, hogy ezzel a technológiával egyelőre jobb eredményt lehet elérni, mint a jelenleg használt szisztematikus módszerekkel. Elképzelhető, hogy lesz navigáció és szisztematikus takarítás az iRobot robotokban is, de csak akkor, ha annak már lesz értelme.
Az iRobot víziója egy olyan önálló otthon, ahol az otthon gondoskodik rólunk, nem pedig mi az otthonról. Ez a gondoskodás lehet a padló, a medence vagy az eresz tisztítása, de akár az idősebbek egyéb irányú támogatása is.