- 2013. szeptember 6., 15:06
Az IFA egyik leginkább várt újdonsága egyelőre nem tűnik akkora dobásnak, de a szekér még beindulhat.
Hirdetés

Az IFA egyik leginkább várt újdonsága egyelőre nem tűnik akkora dobásnak, de a szekér még beindulhat.

A gyártók sikeresen elérték, hogy szinte mindenki okostelefonnal rohangál, most viszont arról kellene meggyőzni a fogyasztókat, hogy ne használják azokat. Legalábbis ne mindig. Persze kétségtelen, hogy van logika a dologban, és elsőre sokkal kényelmesebbnek is tűnik, hogy csak azért, mert jött egy SMS vagy egy üzenet, vagy hogy lépjünk egyet a zenelejátszóban futó számlistán, ne kelljen elővenni a telefont a zsebből. Egyelőre az az alapfeltevés, hogy az okosórák piacát a Samsung és az Apple termékei fogják meghatározni, pedig a két vállalatot már több termék is megelőzte a piacon. Utóbbi kütyüje még nem ismert, a Samsungét viszont már ki tudtuk próbálni az IFA-n, röviden összefoglaljuk a tapasztalatokat.

Az óra maga nem néz ki rosszul (néhány korábban kiszivárgott fotó aggodalomra adott okot), és örömmel vettük észre, hogy vagy sztrájkolnak a Samsung műanyag beszállítói, vagy a vállalat meghasonlott önmagával és magától döntött úgy, hogy minőségi anyagokat használ a Galaxy Gear megépítéséhez. A Gear, bár okosóra, mégis csak óra, és mint ilyen, nem túl meglepő módon pontosan úgy is néz ki, mint bármilyen más karóra. Csak kicsit nagyobb. És nehezebb. Legalábbis az átlagosnál, mert azt azért jól tudjuk, hogy a minőségi karórák között is vannak nagyok és nehezek.

Számlapja nincsen, helyén egy 1,63 colos, 320×320 pixeles kijelzőt találunk (ami persze mutathat akár virtuális számlapot is). A kijelző érintésérzékeny (és multitouchos), az okosórát alapvetően ezzel tudjuk irányítani. Persze találunk azért rajta egy gombot is, ami a ki- és bekapcsolás mellett, mint minden Android OS-t futtató készüléknél, a készenléti állapot feloldására is szolgál. Az óra többféle színű szíjjal is kapható (viszont a pánt nem cserélhető), amely nemcsak azért fontos, mert az órát a kezünkön tartja, hanem azért is, mert ebbe került az 1,9 MP-es kamera, amivel akár 10 mp hosszúságú 720p-s videókat is készíthetünk. A Gear belsejében nagyjából egy két évvel ezelőtti okostelefon hardverét találjuk: 800 MHz-es Exynos SoC, 512 MB RAM és 4 GB ROM működik benne. Az alacsony kijelző felbontás és a limitált funkcionalitás miatt ez elég kellene, hogy legyen, az óra UI-ja mégsem volt teljesen „folyékony” – de ezt egyelőre tudjuk be annak, hogy a szoftvert még nem sikerült optimalizálni. Az eszköz egy feltöltéssel a Samsung szerint egy napot bír ki, ami nem sok – viszont legalább a töltést sikerült jól megoldani, mert nem kell a microUSB kábellel szerencsétlenkedni, helyette egy dokkolót használhatunk, ami a hátlapon lévő öt fémtüske segítségével adja át az energiát. Ez a megoldás ugyanakkor hátrány is, mert a gyorsan merülő órát napközben például nem olyan egyszerű a munkahelyen feltölteni.

Az óra egyik legnagyobb problémája már akkor látszott, amikor kézbe vettük: alapesetben nem mutat semmit a kijelzője. Persze, mivel óra, láthatjuk rajta az időt, de ehhez meg kell nyomni az oldalán lévő gombot. Ez viszont azt jelenti, hogy sajnos az nem megy, hogy egyetlen pillantással megnézzük, hogy mennyi is az idő. Persze az okosóra nyilván nem attól okos, hogy tudja, hány óra van: a Samsung a megjelenésre nem kevesebb, mint 70 különböző funkcionalitást nyújtó alkalmazást ígér, amivel a Galaxy Gear képességeit fel lehet turbózni.

Az óra működését leginkább úgy érdemes elképzelni, mintha egy okostelefonról lenne szó, viszont a kijelző alacsony felbontása miatt a widgetek helyett kártyákat kapunk, amelyek a teljes képernyőt elfoglalják. Elvileg bármennyit használhatunk belőlük, azonban, mivel az alkalmazások mindegyike fut (rendszeresen frissít) a háttérben, ez rendesen szívja az akkumulátort (ami elve csak 315 mAh kapacitású), a Samsung a saját kártyái mellé csak tíz „idegen” modult enged felvenni. A kártyák között lapozni tudunk (különböző irányú simítással), így az óra helyett látható például a zenelejátszó kezelésére szolgáló kártya, a kamera, az üzenetek, a lépésszámláló, az Evernote, stb. Az óra elsősorban nem beviteli eszköz, hanem az okostelefont kiegészítő kijelző, viszont az oldalsó gombot duplán megnyomva az S Voice segítségével azért adhatunk parancsokat. Az óra csak Bluetooth kapcsolat segítségével tud kommunikálni, így fontos kiegészítője az okostelefonon futó alkalmazás, amely adatokkal látja el.

Egyelőre számunkra nem látszik, hogy az órát pontosan mire is lehet használni, azon kívül, hogy megkíméljük magunkat a folyamatos zsebben matatástól. Persze még ez is járhat előnnyel, mert a telefonok esetében a legnagyobb fogyasztó a kijelző, amelyet, ha nem kapcsolunk be annyiszor, akár a kétnapos üzemidő is elérhetőnek tűnik. Helyette viszont kapunk egy másik kütyüt, amit mindid tölteni kell. Az órával az is baj, hogy az életünket főleg akkor könnyíti meg, ha mozgásban vagyunk, legalábbis a munkahelyen nem tűnik segítségnek, hiszen ott az asztalra kitett telefon kijelzőjén a Galaxy Gear nélkül is látjuk, ha érkezik egy üzenet, és meg tudjuk nézni azt is, éppen ki hív minket. Azon túl, hogy sokan eleve nem hordanak órát, és ezért eleve nem szimpatizálnak a Gearrel, a Samsung öngólt is lőtt, mert a kütyü csak néhány saját (csúcskategóriás) telefonnal és tablettel lesz kompatibilis – arra viszont aligha lehet számítani, hogy valaki csak azért váltson Samsung mobilra, hogy használhasson hozzá okosórát is. Ezért a Gear egyelőre nekünk túlságosan is rétegterméknek tűnik.

Pontosan a fentiek miatt nem számítunk arra, hogy a Galaxy Gear kirobbanó siker lesz. Persze lehet, hogy tévedünk, de az okosóra jelenlegi formájában nem tűnik életképesnek, főleg nem 300 dollárért/euróért. Valószínűleg kell még néhány generáció ahhoz, hogy a rendszer kiforrjon, és azt adja az embereknek, amire valóban szükségük van. (Azt mondjuk tételezzük fel, hogy van igény.)

A nagy kérdés a Samsung okosórájának láttán számunkra nem is az, hogy a Gear sikeres lesz-e, sokkal inkább az merült fel bennünk, hogy az Apple PR gépezete hogyan fogja tudni eladni (lényegében) ugyanezt a koncepciót? A Samsungnak, jelen állás szerint, jól jönne, ha az Apple tudna igényt formálni, mert ez a koreai gyártó terméke iránt is felhajthatná a keresletet.

Ezek is érdekelhetnek

2015. augusztus 26., 17:00
2015. szeptember 11., 13:00
2014. május 8., 12:00
Hozzászólások