- 2014. szeptember 7., 18:37
A Panasonic Europe elnök-vezérigazgatóját az IFA-n kérdeztük a japán cég terveiről a következő éveket illetően.

A Panasonic Europe elnök-vezérigazgatóját az IFA-n kérdeztük a japán cég terveiről a következő éveket illetően.

Aki végignézte a Panasonic IFA előtti sajtóeseményét, az gyorsan rájöhetett, hogy a vállalat számára a szórakoztató elektronika csak egy a sok láb közül, amire támaszkodik. A legjobban ezt abból lehetett leszűrni, hogy a Panasonic Europe elnök-vezérigazgatója, Laurent Abadie legnagyobb részt robotokról, intelligens városokról és közlekedési megoldásokról beszélt – egy olyan világról, ahol minden mindennel kommunikál. A tájékoztató során levetített videóban külön részt szenteltek annak a kísérleti telepnek, amelyet a Panasonic Fujisawa város mellett, egy régi gyár helyén épített fel, és ami a Fujisawa SST (a fenntartható okos város angol rövidítéséből) nevet viseli.
Ez azonban nem jelenti azt, hogy a szórakoztató elektronika már nem érdekelné őket, így mi arra voltunk kíváncsiak, hogy ezen a területről mi a véleménye.

- Ha szétnézünk a kiállításon, akkor azt láthatjuk, hogy idén a 4K és a hajlított kijelző a sláger – de pár éve ugyanezt láthattuk a 3D esetében is. Miből gondolja, hogy nagyobb sikere lesz ezeknek az új technológiáknak, mint a térhatásnak volt?

A 3D esetében nyilvánvaló, hogy miért nem lett annyira sikeres, mint számítottunk rá: ennek a szemüveg az oka, aminek viselése kényelmetlen, az emberek nem akarnak egy plusz kiegészítőt hordani a tévézéshez. A másik ok egyszerűen a tartalomhiány. Mi komolyan benne voltunk abban, hogy a megfelelő tartalom rendelkezésre álljon – például az Avatárral – de később ezek minősége már nem volt olyan magas, mint vártuk. A műsorszórással foglalkozó vállalatok sem ruháztak be a 3D-be, ezért a játékokat leszámítva ma a 3D alig érdekel valakit.

A 4K azért van más helyzetben, mert az inkább a folyamatos evolúció következő állomása: először volt a fekete-fehér kép, aztán jött a színes, a HD, a Full HD és most a 4K. Ma a vásárlók egyértelműen a nagy képernyőméretek felé mozdulnak el, márpedig itt fontos a nagyobb pixelszám. A tartalom szempontjából is jobban állunk, hiszen rengeteg eszköz érhető el nálunk is, ami képes 4K tartalom gyártására. Most a filmeken és a műsorszóráson van a sor. Ami az előbbieket illeti, egyre nő a 4K-s Blu-ray lemezek száma, de ez a felbontás elérhető a netes szolgáltatások – Netflix, Amazon – esetében is. Ami egyelőre hiányzik, az a tévé, mivel ez a készítők és szolgáltatók számára komoly befektetést igényel. Ez a piac pedig nem áll igazán jól, hiszen komoly versenyben vannak az internettel is. A japánok már nagyjából felkészültek, de az európai piac még messze nincs ilyen helyzetben.

- És a hajlított képernyők?

Számomra a hajlított kijelző nem egy jelentős tényező. Nem hiszem, hogy a jövőben ez jelentős lesz. A hajtogatható készülékekkel már más a helyzet, de ott egyelőre az elektronika és a tápellátás – különösen a hordozható eszközöknél – biztosítása még fejlesztéseket igényel.
- Az okostelefonok, táblagépek piacán megfigyelhető volt, hogy a régi nagy nevek – Nokia, Motorola, Blackberry háttérbe szorultak, míg például a Samsung előretört. Most pedig a koreaiaknak kell félni a kínai gyártóktól. De ugyanez várható a tévék piacán is – mivel készül erre a Panasonic?

Nem várható – már most benne vagyunk ebben a folyamatban. A Panasonic egyetlen lehetősége, hogy első legyen az innovációban és a minőségben. A tévé, ellentétben az okostelefonnal, nem olyan eszköz, amit évente lecserél a vásárló, hanem egy hosszabb távú beruházás. Tehát innováció és minőség, még akkor is, ha a tévépiacon ma nem egyszerű az innováció.

- Rengeteg cég beszél manapság a robotokról és a dolgok internetéről. A Panasonic standján azonban mintha nem lennének robotok.

Pedig vannak robotjaink, ezek azonban alapvetően az egészségügyben, az idősek ellátásában dolgoznak. De a dolgok internetében és a robotikában is az a kérdés, hogy hol tudunk olyan szolgáltatással, eszközzel piacra lépni, ami valóban hasznos a társadalomnak. A jövőben egyre több lesz az idős ember, az ő ellátásukkal foglalkozni kell. De például az, hogy egy hűtőszekrény hőmérsékletét okostelefonról is beállíthatjuk, senkit sem érdekel – sokkal hasznosabb, ha ez a hűtőszekrény képes bevásárolni is helyettünk.

Japánban vannak robotjaink, például a RoboBed, ami egy robotizált ágy, ami képes nappal elektromos kerekesszéké alakulni. Vagy ott van Hospi-R, amely a kórházakban a gyógyszerek szétosztását képes elvégezni.

Hozzászólások