- 2014. szeptember 7., 11:46
A kütyü a Oculus közreműködésével készül, és a virtuális valóság elterjedésében lehet komoly szerepe.

A kütyü a Oculus közreműködésével készül, és egy használható virtuális valóság platform elterjedésében lehet komoly szerepe.

Az Oculus Riftről több alkalommal is írtunk már: ez egy olyan szemüveg, amely segítségével a virtuális valóságba kalauzolhatjuk el magunkat. A készülék a tesztek alapján nagyon jó, de azon túl, hogy egyelőre kevés dologgal lehet kihasználni a képességeit, van vele egy apró probléma: nagyon drága. A Samsung viszont lehet, hogy ráérzett a megoldásra, az IFA-n ugyanis bemutatta a Gear VR-t, amely egy virtuális valóság kiegészítő – egyelőre azonban csak a Note 4-hez. Azt nyilván nem mondanánk, hogy egy faék egyszerűségű kütyüről van szó, a Gear VR viszont távolról sem annyira összetett, mint az Oculus saját megoldása: a benne lévő elektronika csak a mozgás követésére és korlátozottan a vezérlésre alkalmas, a munka nagyobbik részét a Galaxy Note 4 végzi. És a Samsung telefonja szolgál kijelzőként is. Persze amikor azt mondjuk, hogy „csak a mozgás követésére”, akkor azt azért figyelembe kell venni, hogy a Samsung nem véletlenül társult az Oculussal, a vállalat ugyanis mestere annak, hogy a gyorsulásmérő, a giroszkóp és a digitális iránytű adatai alapján meghatározza, hogy fejünk pontosan merre és milyen gyorsan fordul(t) el.

A Galaxy Note 4-et a Gear VR hátuljára kell pattintani, úgy, hogy a kijelző befelé, a lencsék felé álljon. Ezek oldják meg, hogy a szemüveg viselője számára a kép egész teret beöltőnek és valamennyire távolnak tűnjék. Logikus módon a Gear VR a két szemhez a telefon kijelzőjének más területeit használja, így a térhatás is biztosított. Egy tekerő segítségével lehet állítani az élességen is – de aki szemüveggel használná, annak az a rossz hírünk, hogy nem igazán fér be a készülék alá, így kontaktlencsére kell váltani. A Gear VR oldalán van egy trackpad és egy gomb is, amivel az alapszintű kezelést meg lehet oldani. A telefon és a Gear VR között a kommunikáció microUSB segítségével zajlik, de a kütyü támogatja a Bluetooth kapcsolatot is, mondjuk játékvezérlők fogadására.

Nyilván ha a Gear VR rajtunk van, akkor nem látunk semmit a külvilágból, viszont a virtuális valóságot ki lehet kapcsolni, és használhatjuk a telefon kamerájának képét a tájékozódáshoz – de egyébként a szemüveg levétele sem nagy macera, mert egyáltalán nincsenek kábelek.

Mit tud a Gear VR? A fejmozgásunkat követni – ráadásul nagyon pontosan. Ez pedig nemcsak szükséges, hanem elegendő is ahhoz, hogy a szemüveget viselve bármilyen virtuális térbe kerüljünk. A Samsung több demót is futtatott: ültünk moziban, jártunk egy virtuális városban és játszottunk is. Az alábbi videón, amennyire lehet, megpróbáljuk visszaadni, hogyan követi le a mozgást a készülék – a video közepén egy kicsit szándékosan távolabb tartottuk a mobilt, hogy látszódjkk a mozgás is, de egyébként úgy kell elképzelni az egészet, mintha a szemüveg a fejünkön lett volna, és egyszerűen „nézelődnénk”.

A mozis demó annyira nem volt érdekes, legalábbis az nem adott sok plusz a dologhoz, hogy filmnézés közben szét tudtunk nézni a sorok között is. A virtuális város viszont már más tészta: a renderelés minőségével ugyan nem voltunk elégedettek, de az tény, hogy a tájékozódás és a navigáció (egyébként egy jetpack segítségével) bámulatosan élethű volt, a szemüveg a fejmozgást tökéletesen pontosan képezte le. Nemcsak a sebesség volt megfelelő, hanem a reakcióidő is kellően rövid volt ahhoz, hogy már-már el tudtuk volna felejteni, hogy nem is valós térben mozgunk. Azért csak majdnem, mert a képminőséggel egyelőre gondok vannak. Nemcsak a renderelés kezdetleges minősége miatt (ami amúgy is nyilván fejlődik majd), hanem azért is, mert a telefon felbontása ehhez a felhasználás módhoz nem elég nagy. Hiába nyújt a mobil 1440×2560 képpontos részletességet a teljes kijelzőn, ha abból a Gear VR csak két pénzérme nagyságú területet hasznosít. Elkerülhetetlen, hogy a látómezőt betöltő képeknél a pixelek ne látszódjanak – vagyis szerintünk az összességében nem feltétlenül tűnik járható útnak, hogy egy okostelefon biztosítsa a képet. Főleg, hogy korábban már több alkalommal is bebizonyosodott, hogy egy ilyen szemüvegben a 720p-s panel viszont már elég ahhoz, hogy elvesszünk a részletekben.

Az élmény mégis nagyon jó, persze az még gondot jelent, hogy csak a Samsung néhány demó környezetében lehet mozogni, de ez remélhetőleg megváltozik, mire a kütyü piacra kerül.

A tervek szerint a Gear VR valamikor az év hátralevő részében már elérhető lesz. Hogy mire tudjuk majd használni, az erősen függ attól, hogy a Samsung mennyire ügyes. Egyrészt a platform egyelőre zárt, abban a tekintetben legalábbis, hogy csak Samsung mobillal, sőt, csak a Galaxy Note 4-gyel használható. Rendben van, hogy az indulásnál biztosítani kell, hogy a minőségi szint adott legyen, és az is tiszta sor, hogy egy Galaxy Ace nem alkalmas VR környezet kialakítására, azonban a kortárs csúcsmodellek és felsőkategóriás készülékek minden gond nélkül meg tudnának birkózni a feladattal. És valószínűleg a nyitással a Samsung is jobban járna, mert hiába kerül majd a Gear VR csak 200 euróba, ha ehhez még egy Galaxy Note 4-et is kell venni, akkor máris más megvilágításba kerül, hogy olcsó-e a szett vagy sem. Meg persze nem mindenkinek van Samsung készüléke, ugyebár. (Ez a probléma az okosóráknál is felmerült már, úgy látszik, hogy a Samsung nem tanul a múlt hibáiból). Egyébként a Google-féle Cardboard jutott eszünkbe, amely szintén olcsó (mondhatni filléres darab), és elég sok telefonnal használható együtt – persze a két termék nem hasonlítható össze, mert a Google verziója elektronika nélküli, csak a lencsét biztosítja, minden más feladat a telefonra hárul.



Ezek is érdekelhetnek

Hozzászólások