Ha szigorúan a számokat nézzük, az MWC 2013 minden idők legsikeresebb mobilos rendezvénye volt. Ha viszont nem…
Ha abból az egyszerű tézisből indulunk ki, hogy egy kiállítás akkor jó, ha sok a kiállító és sok a látogató, akkor a Mobile World Congress 2013-at szervező GSMA elégedett lehet. És minden bizonnyal az is, mert az MWC 2013-hoz hasonló rendezvények nemcsak a termékbemutatókról szólnak, a színfalak mögött rengeteg üzleti tárgyalás zajlik, amelyek, ha nem is feltétlenül rögtön a helyszínen, de gyakran százmillió dolláros (eurós) vagy akár még nagyobb értékkel bíró megállapodásokhoz vezetnek. 2013-ban Barcelonába 200 országból több, mint 72000 látogató érkezett, kiállítóból pedig, bármennyire hihetetlen, 1700-nál is több volt. Ezzel az MWC 2013 minden idők legnagyobb MWC-je lett, amelyre egyébként már az első napon viszonylag nagy tételben mertünk volna fogadni, mert a jóval nagyobb helyszín ellenére alig lehetett megmozdulni a pavilonokban.
Mi azonban a fenti számokkal nem szeretünk foglalkozni, a Mobile World Congress (és a többi kiállítás, amelyek ellátogatunk), számunkra főleg a termékbejelentések miatt érdekesek – ebből pedig idén nem sok volt. Két szék között a pad alá, mondhatnánk: a legtöbb vállallat a CES-en még nem jelentett be semmit (mobil fronton!), a Mobile World Congresst viszont szinte senki nem várta meg, így igazi meglepetés nem is volt. Ráadásul még a kevés újdonság többségéről is kiszivárgott minden fontos adat a megnyitó előtt – vegyük csak például a Samsung Galaxy Note 8.0-t, amelyet 24-én, egy nappal a Mobile World Congress előtt leplezett le a koreai vállalat.
Persze már legalább öt éve folyamatosan halljuk innen-onnan, hogy ezeknek a nemzetközi kiállításoknak a jelenlegi formájukban befellegzett, ezért valahol jogos a kérdés, hogy miért csodálkozunk? A helyzet az, hogy nem csodálkozunk, inkább csalódottak vagyunk. De egyébként továbbra sem értünk egyet a kiállítások végét prognosztizáló jóslatokkal, bár a trend kétségtelenül az, hogy a világ abba az irányba halad, hogy a nagyobb gyártók inkább önálló rendezvényen leplezik le portékáikat, mert így a termékek jobban a figyelem középpontjába kerülnek. Azt viszont érdemes még figyelembe venni, hogy amíg a Mobile World Congress csak egy szűk termékcsoportra koncentrál, így a külön bemutatóknak van létjogosultsága, addig a CES, a Computex és az IFA sokkal szélesebb piacot fed le, így ezen kiállítások jelentősége rövid távon várhatóan a termékbejelentések szempontjából sem fog csökkenni. Legfeljebb eltolódnak a hangsúlyok olyan irányba, amelyek (legalábbis egyelőre, a fontosságukat nem elbagatellizálva, pl. Eco megoldások, NFC a háztartásban) nem tűnnek annyira érdekesnek.
A Mobile World Congress 2013 éppen a 20. kiállítás volt, amelyről a geeks.hu helyszíni tudósítást készített. Fentiekből már kitalálható, hogy a jubileum nem sikerült túl jól, ez a rendezvény volt mind közül a leglaposabb – de reméljük, egy fecske nem csinál nyarat, és a következő rendezvények ismét a megszokott izgalmakat hozzák majd. Legközelebb Tajvanra, a Computex 2013-ra látogatunk el, de 2014-ben természetesen visszatérünk majd Barcelonába is.
Köszönjük, hogy ismét velünk tartottatok!
A Mobile World Congress 2013 teljes anyaga az MWC 2013 mappában tekinthető meg.