- 2009. december 18., 11:46
A teljes specifikációt hamarosan megkapják a gyártók, egy lépéssel közelebb kerültünk tehát ahhoz, hogy a...
Hirdetés


some text

Az idei IFA-n a Sony és a Panasonic is azt mondta, szeretne elsőként a piacra lépni otthoni 3D-s szórakoztatóelektronikai készülékekkel. Mindkét gyártó tavaszi újdonságai között várhatók a 3D-s modellek, amelyek sikere elsősorban nem a hardveren múlik majd, hanem azon, hogy milyen minőségű és mennyiségű 3D tartalom lesz elérhető a felhasználók számára. A Blu-ray Disc Association (BDA) által ez én közepén létrehozott 3D munkacsoport feladata az volt, hogy a Blu-ray 3D szabvány kidolgozásával segítse a 3D mielőbbi térnyerését.

A munkacsoport bejelentése alapján elkészült a specifikáció, amelyet ha a gyártók is használni fognak (erre minden bizonnyal sor kerül, hiszen ez mindenki érdeke) biztosítja, hogy a 3D-s tartalom minden eszközön megjeleníthető legyen, függetlenül az alkalmazott technológiától (LCD, projektor, plazma, stb.) vagy attól, hogy egy adott rendszer a 3D-s képet milyen módszerrel állítja elő. A Blu-ray 3D szabvány fontos eleme a megnövelt bitráta, amely lehetővé teszi, hogy a bal és jobb szem számára is teljes HD felbontású kép jelenhessen meg. A video tömörítésére csak egyetlen szabványt lehet majd használni, amely a H.264 alapú AVC kódolás továbbfejlesztett variánsa, amely MVC, azaz Multiview Video Codec névre hallgat.

Az MVC kifejlesztésekor két fontos szempont volt. Egyrészt optimalizálni kellett az adatmennyiséget; az MVC csak az egyik szem képét tárolja el teljesen, a másik szem képénél csak a különbség kerül rögzítésre, s így a két Full HD felbontású stream összes bitmennyisége csak másfészeres. Másrészt az is fontos volt, hogy a Blu-ray 3D anyagok visszafelé kompatibilisek legyenek; az MVC-vel kódolt 3D-s korongokat a 2D-s lejátszók is felismerik majd és tökéletesen kezelni fogják – persze térbeli élmény nélkül.

Hozzászólások