- 2014. május 19., 13:07
A jelenleginél olcsóbb, tartósabb és gyorsabban tölthető akkumulátorok ígéretével tele a padlás – van-e még hely?
Hirdetés

Nemcsak az okostelefonok, hanem az elektromos autók használhatóságát is komolyan befolyásolja, hogy mennyi ideig lehet őket használni egyetlen feltöltéssel. Nem csoda, hogy időről időre beszámolhatunk olyan kísérletekről, amelyek célja a jelenlegi megoldásokhoz viszonyítva tartósabb, gyorsabban tölthető és nem utolsó sorban olcsóbb akkumulátorok kifejlesztése. A tartósság és a gyors tölthetőség fontosságát nem kell különösebben ecsetelni, az olcsóság viszont főleg az elektromos autók miatt fontos, ahol a jármű árának akár 20 százalékát is kiteheti az áramforrás (ez természetesen a motor nélkül értendő). Noha a kísérletek eredménye rendre biztató, általában nem tudni, hogy a fejlesztéseket mikor lehet a gyakorlatba átültetni – sokszor még az is kérdéses, hogy a tömeggyártás egyáltalán megvalósítható-e.

Ez azonban nem tántorítja el az újabb és újabb jelentkezőket: most éppen a Power Japan Plus nevű startup vállalkozás szeretné megváltani a világot, egy egyébként nagyon érdekes technológiával. A vállalat egy olyan akkumulátort fejlesztett ki, amelynek alapanyaga szerves, mégpedig pamut. Az anyagot a mérnökök egy nem részletezett eljárás során kezelik, hogy képes legyen anódként és katódként működni, majd folyadékba helyezik. Az akku előállítása olcsó, működtetése biztonságos (energia leadás közben nem melegszik), a jelenlegi Li-ion telepekhez képest pedig (ugyanakkora méretben) kétszeres kapacitást nyújt – így egy elektromos autó akár 500 kilométert is mehet feltöltésenként, ami már versenyben van a benzines társak hatótávolságával.

Így működik

Felmerülhet a kérdés, hogy ezt a próbálkozást miért kellene komolyabban venni a többinél – nos, például azért, mert a PJP technológiai igazgatója az a Kaname Takeya, aki korábban a Toyot Prius akkumulátorának kifejlesztésén is dolgozott, de nem elhanyagolható az sem, hogy a cég a projekten nem egyedül, hanem a Kyushui Egyetemmel közösen dogozik. De legfőképpen azért, mert a kísérletek már nem csak a laborban folynak, hanem megkezdődött egy próba gyártósor felállítása is, amely az év végéig több ezer példányt állíthat elő az új típusú akkumulátorból. Úgyhogy nem kizárt még az sem, hogy a tömeggyártást akár már jövőre sikerül elindítani.

Címkék