- 2014. június 27., 17:30
A Google TV megbukott, de nem marad utód nélkül: az Android TV ráadásul akár már jövőre robbanthat.
Hirdetés


some text

Nagy volt a csend mostanában a Google TV, helyesebben utódja, az Android TV körül. Amint arról mi is beszámoltunk, a keresőóriás parkoló pályára küldte a projektet, de nem tett le arról, hogy a tévék képernyőjét is hirdetésekkel illetve alkalmazásokkal töltse meg, csak éppen a vállalatnál is belátták, hogy ehhez az eddig követetthez képest merőben új stratégiára van szükség.

Az I/O 2014 konferencián a Google megtette a nagy bejelentést, és közölte, hogy a készülő platform fejlesztése jól halad. Bár nem lehet tudni, hogy az első olyan tévék, amelyek az Android TV-t használják, mikor jelennek meg, szerintünk a januári CES 2015 a legvalószínűbb időpont. Elvileg persze nem kizárt, hogy már az IFA 2014-en vagy esetleg a karácsonyi szezonban debütál néhány tévé, a készülékgyártók azonban az ilyen horderejű döntéseket inkább a teljes generációváltásnál szokták meghozni, nem pedig év közben. A Google egyébként közölte azt is, hogy az Android TV egyes Sony, Philips/TP Vision és Sharp tévéken biztosan meg fog jelenni.

Az Android TV természetesen nem egy teljesen új platform, hanem az Android átalakított, a tévék fektetett, Full HD felbontású kijelzőjére valamint a távirányítós vezérlésre optimalizált változat, amely a Google reményei szerint éppen azokkal az előnyökkel rendelkezik majd, mint az Android okostelefonokon. Azaz: a gyártók egy kész rendszert és felületet kaphatnak, amihez alkalmazásbolt és hangalapú keresés is kapcsolódik majd, és amelynek kezelőfelülete a mostani okostévé rendszerek felületénél sokkal jobban testreszabható lesz. Emellett kiderült az is, hogy az Android TV minden olyan képességgel is rendelkezni fog, ami jelenleg a Chromecast segítségével érhető el a tévéken. Sőt, nemcsak tévéken! Az ASUS, a Razr és még néhány vállalat ugyanis már bejelentette azt is, hogy az Android TV-re alapozva saját set-top-box kiadását tervezi – ami biztosan nem lesz a Google ellenére, hiszen ezekkel a kütyükkel akár még a legrégebbi LCD- és plazmatévék is könnyedén felokosíthatók lesznek.

Egyelőre persze még megjósolni sem lehet, hogy az okostévék piaci néhány év múlva hogyan fog kinézni. Jelenleg minden gyártó saját platformban gondolkodik, a Google-féle Andorid TV-nek ugyanakkor megvan az az előnye, hogy nem lesz készülékspecifikus, így az „alá” készített szoftverek minden tévén működni fognak. Hosszú távon akár még a gyártók érdeke is lehet, hogy beálljanak az Android TV mögé. A harcot valószínűleg az fogja eldönteni, hogy a két legnagyobb gyártó, a Samsung és az LG besorol-e a Google mögé vagy sem. Az LG-vel kapcsolatban egyelőre szkeptikusak vagyunk, lévén, hogy a koreai gyártó éppen most állt át a webOS alapú, saját fejlesztésű rendszerére, amelynek lényege egyébként éppen az, hogy a tévé úgy legyen okos, hogy közben eredeti funkcióját és a kezelhetőség egyszerűségét is megtartsa. A Samsung esetében is erősen kérdéses a dolog, mégpedig azért, mert a vállalat szintén rengeteg pénzt és fejlesztést ölt bele a saját platform kidolgozásába, másrészt pedig a Google-lel mostanában amúgy sem túl felhőtlen a viszonya – ráadásul a Samsung is fejlesztett egy saját, univerzálisan bevethető OS-t, ami egyelőre csak telefonokon és okosórákban teljesít szolgálatot, de valószínűleg nem lenne nagy munka „átírni” tévékre sem.

Ezek is érdekelhetnek