- 2014. szeptember 30., 08:53
A Facebook saját hálózatán kívüli cégeknek is ad hirdetéseket, valamint adatot a felhasználók megtekintéseiről.
Hirdetés

A befektetők már régóta szerették volna, hogy a Facebook óriási adathalmazát felhasználva a korábbinál pontosabb, célzott reklámokat helyezhessenek el a Facebookon keresztül. Most mintha a cég kötélnek állt volna: létrehoz egy hirdetési hálózatot. A Microsoft egy ideje létező, de alig használt rendszerét, az Atlast mutatja be ismét. Vele a hirdetők nyomon tudják követni a hirdetéseik hatékonyságát (hányan nézték meg őket és kattintottak rájuk), valamint lehetőséget ad arra is, hogy a Facebook adatbázisát felhasználva más, független weboldalakon is megjelenjenek. Ez a Facebook szerint nem „Facebook hirdetés”, a valóságban viszont mégis az, hiszen a felhasználói adatokat használják a targetáláshoz.

Az ügyfelek, tehát a hirdetők megszerzésére partnerük lesz az egyik legnagyobb ezzel foglalkozó cég, az Omnicom, amely a Facebook mellett már a Google, Twitter és más nagy cégekkel is partner. A Facebook „leánya”, az Instagram is társulhat. Ami a felhasználók adatait illeti, a Facebook szerint nem kell aggódnunk miatta, hiszen a hirdetők anonim adatokat, illetve csak a legalapvetőbb információkat (pl. kor, nem) fogják megkapni. Persze aki használta a Facebookot, az valószínűleg emiatt a legkevésbé sem aggódik. A befektetőket leginkább az érdekli, hogy ez az egész mennyire lesz nyereséges, mennyire állja majd a sarat a Google ellen. Eddig ugyanis a Facebook hirdetései csak a Facebookon jelentek meg, míg a Google a kereső adatait felhasználva ennél szélesebb körben, gyakorlatilag bárhol. A Google egyébként mintegy 4 milliárd dolláros hasznot húz a hirdetésekből csak az Egyesült Államok piacán, a teljes nettó bevétele pedig 54 milliárd dollár körüli. A szakértők szerint a nagy fogás mégsem a hirdetési bevételekből, hanem a felhasználók adataiból álló óriási mintából adódik.

A Facebook lépése várható és logikus volt: ahogyan a felhasználók egyre inkább váltanak át mobil eszközökre, egyre kevesebb hirdetést lehet majd eladni a Facebook saját felületén. A nyitással viszont a határ újra a csillagos ég, az sem lenne meglepő, ha a bevételek már rövid távon is megsokszorozódnának.

Címkék