A különféle mobilba integrálható pénztárca szolgáltatások Magyarországon egyelőre nem számítanak túl nagy sikernek, hiszen az Apple, a Samsung és a Google saját szolgáltatásai nem elérhetők, a Mobil Tárca pedig – részben bonyolultsága miatt – nem vonzza a partnereket, és így az ügyfeleket sem. A GRÁNIT Bank legújabb fejlesztése viszont új lendületet adhat a mobilos fizetés terjedésének: a technológiai lehetőségeket eddig is aktívan kihasználó bank ugyanis szeptember közepén indította el GRÁNIT Pay szolgáltatását, amelyet a bank ügyfelei saját okostelefonjaikkal bonyolult regisztrációs procedúra nélkül használhatnak.
A GRÁNIT Pay igénybevételéhez mindössze egy NFC-vel is felszerelt, legalább az Android 4.4-es verzióját futtató készülékre valamint egy, a GRÁNIT Banknál vezetett számlára és kártyára van szükség. A szolgáltatás egyedülálló abban a tekintetben, hogy a meglévő kártyákat lehet digitalizálni, vagyis aki a telefont (is) szeretné fizetésre használni, annak semmi mást nem kell tennie, minthogy az alkalmazásban kiválasztja a megfelelő kártyát, és rányom az alatta található digitalizálás gombra. A folyamat mindössze néhány másodpercig, legfeljebb néhány percig tart, ezt követően a kártya máris elérhető a telefonon is, és lehet is vele fizetni. A fenti kritériumokon túl semmi egyébre nincsen szükség: nem kell bemenni a bankba, nem kell speciális SIM-et kérni a szolgáltatótól, de még új valódi vagy virtuális kártya online igénylésére sincsen szükség. A technológiai hátteret a MasterCard biztosítja: a GRÁNIT Pay szolgáltatás mögött pontosan az platform áll, amely az Apple Pay, a Samsung Pay vagy a Google Pay rendszereket is kiszolgálja. Ennek lelke az MDES, vagyis a MasterCard Digital Enablement Service, amely tokenek (egyszer használatos digitális kulcsok) segítségével garantálja a kártya adatainak biztonságát. A valós bankkártya adatok helyett mindig egy virtuális azonosító segítségével történik a tranzakció, és természetesen minden esetben új kódsor generálódik. A token nemcsak az adott bankkártyához tartozik, hanem az adott okostelefonhoz is, ha el is lopják, fizetésre biztosan nem lehet felhasználni. A MasterCard rendszere internetkapcsolat nélkül is működik, igaz offline legfeljebb tíz tranzakciót tudunk vele végrehajtani, utána mindenképpen netre kell kapcsolódni ahhoz, hogy újból fizetni tudjuk.
A GRÁNIT Pay funkciót nem önálló app, hanem a bank már meglévő mobil alkalmazása biztosítja, és természetesen lehet konfigurálni úgy is, hogy a fizetés csak feloldott telefonnal működjék – aminek az is nyilván feltétele, hogy a készüléket kóddal, mintával vagy ujjlenyomattal kell védenünk. A digitális kártyát minden olyan helyen elfogadják, ahol PayPass bankkártya használatára is van lehetőség (ez az országban üzembe helyezett terminálok 70 százalékára, nagyjából 73 ezer fizetési pontra igaz), és a szabályok is ugyanazok: 5000 forintig PIN-kód nélkül, felette a kártyához adott PIN-kóddal történik a vásárlás. A GRÁNIT Bank alkalmazása egyébként Európában az első olyan banki alkalmazás, amely a MDES segítségével telefonon keresztül történi egyérintéses fizetést tesz lehetővé – egyes európai országokban persze az Apple Pay, a Google Pay és a Samsung Pay is működik, de ezek banktól független megoldások.
A 185 milliárdos mérlegfőösszeggel rendelkező GRÁNIT Bank közepes méretű banknak számít Magyarországon, ennek ellenére a GRÁNIT Pay bevezetése hatalmas lökést adhat a hazai mobilos fizetési megoldások terjedésének, hiszen a bankszektor többi szereplője is láthatja, hogy működik a dolog, és kereslet is van rá. Persze a nemzetközi bankcsoportoknál kérdéses, hogy a hazai leányvállalatok mennyire kapnak szabad kezet mondjuk egy önálló bevezetésre. Azt viszont látni kell, hogy most az Apple, a Samsung és a Google rendszerei is egy lépéssel közelebb kerültek ahhoz, hogy Magyarországon is elérhetők legyenek – vagyis amelyik bank saját alkalmazásban gondolkodik, annak innentől kezdve gyorsan kell lépnie, ha nem akar lemaradni.
A legnagyobb kérdés az, hogy a Mobil Tárca ilyen konkurencia mellett mennyire lesz életképes. Persze könnyen az lehet, mert a Mobil Tárca nemcsak fizetésre használható, hanem hűségpontok gyűjtésére, koncertjegyek, utazási és másmilyen bérletek tárolására, viszont ha azt vesszük alapul, hogy egy ilyen szolgáltatásra főleg a fizetési lehetőségek miatt figyelnek oda az emberek, akkor a platformnak innentől kezdve nehéz dolga lesz. Főleg, hogy mostanában nem pezseg körülötte az élet.