- 2016. december 2., 15:43
Arra számítani lehetett, hogy a márkanév nem tűnik el örökre, a forgatókönyv mégis elég érdekesnek ígérkezik.
Hirdetés

A Nokia okostelefonos részlege nem mondható éppen sikertörténetnek, a bukást pedig elsősorban arra lehet visszavezetni, hogy a finn gyártó a Microsoft személyében nem megfelelő partnert választott magának: az Android helyett a Windows Phone mellett tette le a voksát, az ablakos operációs rendszer viszont a telefonok világában messze nem hozta azt, amit vártak tőle. A Nokia telefonos üzletágát a Microsoft később megvásárolta, de a problémák ezzel sem oldódtak meg. A Windows Mobile gyakorlatilag meghalt, és már a redmondi vállalat sem gondolja, hogy érdemes lenne új hardvert fejleszteni hozzá. A Nokia név egyébként már korábban eltűnt, mivel a Microsoft 2014 végén kivezette azt, helyette sajátja került fel a készülékekre. A találgatások már akkor megindultak arra vonatkozóan, hogy mi lesz az egykor szebb napokat megélt márkanév sorsa. Abban szinte mindenki biztos volt, hogy fogjuk még hallani, de hogy milyen környezetben, arról megoszlottak a vélemények.

A The Guardian információi alapján most viszont úgy néz ki, hogy már tudjuk mi lesz a forgatókönyv: a Nokia név jövőre térhet vissza, mégpedig egy androidos telefonon. A készüléket a HMD Global tervezi, és a Foxconn fogja gyártani. Előbbi vállalatot a Nokia korábbi alkalmazottjai hozták létre, akik szentül hiszik, hogy a brand még ma is van annyira erős, hogy az segíthet eladni a telefonokat. A Nokia tíz évre biztosítja a kizárólagos névhasználati jogot; mindezt licencdíj fejében, közvetlen befektetés nélkül. A siker szerintünk viszont finoman szólva is kétséges, hiszen az okostelefonos piacon a három nagy szereplő (Samsung, Apple, Huawei) mellett rengeteg kisebb gyártó is megtalálható, éves szinten ezernél is többre tehető az új megjelenésű okostelefonok száma. Nagyon nehéz olyan üzleti modellt felvázolni, ami egy gyaníthatóan korlátozott induló tőkével rendelkező vállalatnak garanciát jelent a sikerre.

A Nokia név fénye ráadásul megkopott az elmúlt években, ezért megbecsülni sem lehet, hogy mennyivel tud hozzájárulni ahhoz, hogy a menedzsment az üzleti modellt sikerre vegye. Egyes elemzők úgy vélik, hogy az üdvösséghez a Nokia önmagában kevés lesz, abban viszont talán segíthet, hogy a vásárlók fejben az ismeretlen márkák elé helyezzék a HMD Global telefonjait. A kérdés csak az, hogy pusztán ennyi elég lesz-e az üdvösséghez.

Hozzászólások