- 2017. január 23., 13:11
A Samsung hivatalosan is közzétette, hogy mi volt a gond a mobillal: az akku tehető felelőssé.
Hirdetés

Ahogyan az előzetesen kiszivárgott információk alapján már sejteni lehetett, a Note 7 botrányért valóban az akkumulátor volt felelős. A Samsungnak nem volt szerencséje, mivel mindkét beszállítója – egymástól függetlenül – hibázott, ezért fordulhatott elő az a kínos baki, hogy a visszahívott, majd cserélt telefonokat is be kellett vonni. Amit arról korábban már beszámoltunk, a Samsung végül úgy döntött, hogy valamennyi Note 7-et visszahívja, és az is elképzelhető, hogy ilyen néven többet nem is fog kiadni készüléket.

A Samsung hivatalos jelentése belső vizsgálatokon és külső tanácsadó cégek szakértői vizsgálatain alapszik; a vállaltnál semmit sem bíztak a véletlenre, hiszen 700 mérnök 200 ezer telefont és 30 ezer akkumulátort vizsgált meg. A szakemberek arra a következtetésre jutottak, hogy az első és a második visszahívás is az akkumulátor problémájára vezethető vissza, azonban a két visszahívást külön esetként kell kezelni. Első körben azokkal az akkumulátorokkal volt gond, amelyeket a Samsung saját leányvállalata, a Samsung SDI gyártott. Ezeket az akkumulátorokat hibásan tervezték, nem hagytak elég helyet a sarkoknál ahhoz, hogy a működés során fellépő természetes méretváltozást az akku elviselje, így az elektródák elég nagy eséllyel szakították át a cellákat határoló szigetelést; ez rövidzárlatot okozott, amely beindította az akku kigyulladását vagy felrobbanását okozó láncreakciót. Egy ehhez hasonló teória már korábban napvilágot látott, amikor független szakértők önszorgalomból végzett vizsgálata arra mutatott rá, hogy a Note 7-ben egyszerűen nem volt elég hely az akkumulátor számára. A Samsung jelentése, bár hasonló okot jelöl meg, nem a Note 7 házának tervezését nevezi meg hibaforrásként, hanem az akkumulátorét.

A Samsung szerencsétlenségére a cserkészülékek akkumulátora sem volt sokkal jobb; ezt az Amperex Technology gyártotta. Itt már nem tervezési hiba, hanem gyártási hiba miatt volt gond. Silány minőségű forrasztásból adódóan az akku egyik csatlakozója – szintén a hőtágulás hatására – szépen lassan elvágta az akku külső borítását, amely szintén a láncreakció beindításához vezetett. Kiváltképp akkor, ha – amint az néha előfordult – még a szigetelést is elfelejtették felhelyezni a gyártási folyamat során.

Hogyan tovább?

A Samsung elsődleges célja természetesen az, hogy megelőzze a hasonló eseteket a jövőben. Ennek érdekében a vállalat új tesztelési folyamatot vezet be, amely során többek között röntgenvizsgálatokat, hőtágulás teszteket is végeznek majd, és az akkumulátorok belső felépítését is meg fogják vizsgálni. Azt egyelőre nem tudjuk megmondani, hogy a felhasználók hogyan reagálnak majd a Samsung jelentésére, de a Mobile World Congress 2017-ig már csak egy hónap van hátra – a Galaxy S8 várható bejelentése után valószínűleg okosabbak leszünk ezen a téren is. A jelentésből kiderült ugyanakkor az is, hogy a termék második visszahívásához és a forgalmazás teljes leállításához nem a Samsung SDI-gyártotta akkumulátorok hibája vezetett, vagyis nem kizárt az sem, hogy a Samsung jogi lépéseket tesz majd azért, hogy az Amperex kártérítést fizessen. Ha így lesz, akkor arról biztosan fogunk majd hallani.

Illetve van még egy érdekesség: a jelentés egyértelműen rávilágított arra, hogy minden olyan Note 7, amelyben a Samsung SDI-féle akkumulátor van, biztosan hibás, és minden olyan Note 7, amelyben Amperex akku van, hibás lehet. Ennek ellenére elég sok felhasználó nem küldte vissza telefonját: a Samsung saját adatai szerint az eladott telefonok 4 százalékát megtartották a felhasználók. Ezek az emberek jó eséllyel használják is a készüléket, ami időzített bombaként ketyeg – jobb esetben csak a tulajdonosának életét kockáztatva, rosszabb esetben viszont másokét is.

Címkék
Hozzászólások