- 2017. június 8., 10:00
Ami persze nem meglepő, mint ahogyan az sem, hogy Kína nem szeretne – és nem is fog – kimaradni ebből.
Hirdetés


some text

A CES ASIA elsősorban nem a szórakoztatóelektronikáról szól, a fókuszban – többek között – a virtuális valósággal és kiterjesztett valósággal kapcsolatos fejlesztések állnak. Sok értelme nem lenne, ha a fejlesztésekről mind egyesével írnánk, már csak azért sem, mert a kínai ipar kevés kivételtől eltekintve a másolásra épül. A CES ASIA-n több virtuális valóság és kiterjesztett valóság szemüveget láttunk, meg egy csomó olyan fejlesztést, amelyek valahogyan ezekhez a világokhoz kapcsolódnak. Az EDO 1:1-es képarányú, 1080×1280 pixeles kijelzőjéről, amelyet a vállalat VR szemüvegekbe szán, már írtunk, de ez még csak a jéghegy csúcsa.

A fejlesztések célja elsősorban természetesen az, hogy a felhasználók minél inkább bele tudják élni magukat a helyzetbe. Láttunk ugyan telefonos megoldásokat is (vagyis olyan szemüvegeket, amelyek egy lencsepár segítségével a szemüveget alakítják át VR szemüveggé), de sokkal több volt a dedikált eszköz. A 2014-ben alapított Shadow Creator standján láttuk például a Halominit, amely egy AR szemüveg, vagyis egy olyan kütyü, ami a valódi dolgok mellé mutat információkat – például egy szerelési útmutatót, információkat egy festményről vagy szoborról, stb. A Halomini a Microsoft-féle HoloLens konkurenciája szeretne lenni, meg persze sokkal olcsóbb is annál. A Halomini nem sokkal kerül többe 1000 dollárnál, így durván feleannyiból kijön, mint a Microsoft kütyüje. A dolognak persze ára is van, elsősorban az, hogy a prototípus kicsinek és könnyűnek sem mondható, a szemüveg viselése már pár perc után kezd kényelmetlen lenni. A tömegre némi magyarázatot ad, hogy a szemüvegben egy komplett számítógép lapul, amely Android 6.0 OS-t futtat, az alkalmazásokat a fejlesztőknek erre a platformra kell elkészítenie.

A kivetített információk használhatók, de akinek volt már a fején a HoloLens és a Halomini is, annak teljesen egyértelmű lesz, hogy a Microsoft mérnökei sokkal jobb munkát végeztek: a valóság és a virtuális valóság keveredése a redmondi gyártónál természetesnek, a Halomini esetében viszont elég erőltetettnek tűnik, és az „illesztések” sem pontosak, vagyis az adatok nem is mindig ott jelennek meg, ahol kellene nekik. Ezért részben a hardver felelős, mivel a nagy spórolásban az infra kamerákat kispórolták, így a Halomini a mélységet szinte egyáltalán nem tudja érzékelni. A szoftver számolgat ugyan, de nem meggyőző eredménnyel.

Most kanyarodjunk vissza a virtuális valósághoz; a tökéletes élményhez nemcsak arra van szükség, hogy a látvány tökéletes legyen, hanem arra is, hogy a többi érzékszervünket is becsapjuk, amennyire csak lehet. Ehhez a legjobb eszközt a mozgatható platformok jelentik. Szándékosan nem széket írtunk, mivel ezeket a kütyüket sokféle formában el lehet készíteni. A CES ASIA-n láttunk egy négylábú „pókot”, de olyan szerkezetet is, amivel motorozni lehet. Bár a külső alapján inkább el tudnánk képzelni, hogy valahogyan a csillagok háborúja egyik epizódjába keveredtünk. A konzervatív megoldások kedvelőinek azért mutatunk egy közönséges széket is, amelyet egy hullámvasút-szimulátorral demóztak, ez azonban nem volt akkora élmény, mert a mozgás egyik irányban sem volt elég nagy kiterjedésű ahhoz, hogy a szerkezet komoly hatást tudjon elérni.



Csak néhány példát mutattunk, és a lehetőségeket a különleges markolattal rendelkező fegyverekkel (eszközökkel), a kézre szerelhető mozgásérzékelőkkel is lehetne folytatni; de a lényeg nem ez, hanem az, hogy a kiterjesztett valóságra most már egyértelműen nemcsak a nagyobb gyártók pörögtek rá, hanem szinte a teljes ipar. Úgyhogy nem nehéz megjósolni: a VR és az AR lesz a következő nagy dobás.

Címkék

Ezek is érdekelhetnek

2016. szeptember 27., 13:00
2017. január 25., 12:00
2009. május 29., 08:00
2009. július 3., 08:00
Hozzászólások