- 2017. július 17., 17:01
A Föld átlaghőmérséklete folyamatosan növekszik, ez idővel a repülőgépek teljesítményére is kihatással lesz.
Hirdetés


some text

Sokan talán nem is gondolnák, de a repülőgépeknél a felszálláshoz szükséges sebesség (és így a szükséges futópálya hossz) – sok egyéb mellett – az aktuális hőmérséklettől is függ. Ennek okra prózai: a repülőgépek szárnyán keletkező felhajtóerő nagyságát – szintén más tényezők mellett – a levegő sűrűsége is befolyásolja, a levegő sűrűsége pedig a hőmérséklet növekedésével csökken. Ez szélsőséges esetben akár ahhoz is vezethet, hogy egy repülőgép nem tud felszállni – az USA-ban a múlt hónapban volt is rá példa, hogy a hőség miatt több tucat járatot kellett törölnie a légitársaságoknak.

A ClimaticChange kutatása szerint az ehhez hasonló esetek a jövőben egyre gyakrabban fordulnak majd elő. A tanulmány azt vetíti előre, hogy nemsokára az év legmelegebb napjain az előre tervezett járatok 10-30 százalékának lesz veszélyben az indulása. A probléma elsősorban azokat a járatokat érintheti, amelyek rövidebb kifutópályával rendelkező repülőtérről indulnának, mert ezeken könnyebben fordulhat elő, hogy nincs elég hely a felszállási sebesség eléréséhez – főleg akkor, ha a repülőtér tengerszint feletti magassága is nagyobb. Megoldás természetesen van, több is – de egyik sem olyan, amiért akár a légitársaságok, akár az utasok repesnének. A legegyszerűbb mód nyilván a felszállási tömeg csökkentése, ami azt jelenti, hogy a légitársaságoknak vagy utasokat vagy árut kell a repülőtéren hagyni. Alternatíva lehet még a futópálya meghosszabbítása, de ez drága, és nem is mindig lehetséges. Vagy lehet közbenső leszállást is beiktatni, mert akkor az üzemanyag tömegén lehet spórolni – ez a megoldás a költségeket nem is feltétlenül növeli, az viszont biztos, hogy a repülési időt egy-másfél órával meghosszabbítja.

A kutatás megjegyzi egyébként, hogy azt is hogy az átlaghőmérséklet 1980 óta egy Celsius fokkal nőtt, és az előrejelzések szerint 2100-ig további három fok növekedésre lehet számítani. A repülőterek környékén ugyanakkor ennél jobban, akár nyolc fokkal is növekedhet a hőmérséklet.

Main Tags

Ezek is érdekelhetnek

2009. május 29., 08:00
2009. július 3., 08:00
2012. június 26., 12:00
2009. november 30., 08:00