- 2018. október 16., 13:00
A 3D-s megjelenítés hosszú ideje foglalkoztatja a gyártókat, most megint van egy új startup, ígéretes fejlesztéssel.
Hirdetés

A FoVI3D egy amerikai startup, Texasból, amely 15 évnyi fejlesztésre támaszkodva készítette el 3D kijelzőjének prototípusát. A FoVI3D alapötlete nem bonyolult: mivel a szemünk nem magát a tárgyakat látja, hanem a róluk visszaverődő fényt, ezért a térhatás eléréshez nem kell mást tenni, mint ezt a fényhatást szimulálni. Ezt persze egyszerűbb mondani, mint megcsinálni, de a FoVI3D az ékes bizonyíték arra, hogy nincs lehetetlen. A startup a CEATEC-re egy apró, 13×13 cm-es kijelzőt hozott, amely 20 darab, szorosan egymás mellé helyezett modulból áll. A modulok mögött egy-egy OLED-kijelző van, a teljes felbontás pedig kb. 10000×10000 pixel. Azonban ahogyan a fotón is látszik, a kép roppant pixeles; ennek oka az, hogy az effektív felbontás ennél jóval alacsonyabb, mindössze 180×180 képpont. Mégpedig azért, mert a térhatást a kijelző úgy éri el, hogy minden egyes képpont valójában 250 pixel – de minden pixel, a mikrolencsék hadának köszönhetően, csak bizonyos szögből látszik. A CEATEC-en kiállított példány a 13×13 cm-es méret ellenére 9 cm-es mélységet tud szimulálni, ami nagyon jó értéknek számít.

A demó ugyan monokróm volt, de van lehetőség természetesen színes kép megjelenítésére is – ebben az esetben azonban a felbontás csökken, ezt tehát főleg nagyobb méretben érdemes elképzelni (a FoVI3D létezik 1 méteres verzióban is). A kép 60 fokos betekintési szöget nyújt minden irányban, a kijelző előtt mozogva pedig tényleg az az érzésünk van, mintha a tárgy előtt/fölött/mellett haladnánk el. Szellemkép pedig nincs, mert nemcsak az igaz, hogy minden pixel csak egy bizonyos helyről látható, hanem az is, hogy egy bizonyos helyről, egy adott mikrolencsén keresztül csak egyetlen pixel látszik.

A kijelző jelenleg csak prototípus, de néhány tesztpéldányt kaptak a komolyabb érdeklődők, például katonai illetve orvosi területről. A technológia, ha beválik, nagyon sokféle felhasználást tesz lehetővé: az előbb említett két terület mellett várostervezésnél is lehet használni, de minden olyan esetben jól jön, amikor fontos, hogy az ábrázolás valóban térbelinek tűnjék. A fejlesztések várhatóan még legalább egy évig tartanak majd, ez alatt az idő alatt az elsődleges cél a felbontás növelése lesz valamint az, hogy a panelek közötti területet minél kevésbé látszódjék.

A FoVI3D egyébként egy teljes ökoszisztémát kiépített, ami nem meglepő: aki egy ennyire egyedi kijelzőt épít, az a meglévő forrásokra rendszerint nem tud támaszkodni. Így viszont egy olyan API készült, amely nemcsak a FoVI3D kijelzőit tudja majd kiszolgálni, hanem az összes jelenleg széles körben alkalmazott 3D-s platformba beilleszthető.

Címkék
Hozzászólások