- 2016. október 6., 15:00
Két éve láttuk először azt a parkolást segítő rendszert, ami az autót felülnézetben mutatja. Végre autóba került.

Éppen itt a CEATEC-en láttuk először azt a parkolást segítő rendszert, ami amolyan GTA-szerűen, felülnézetből mutatja az autót, hogy könnyebb legyen vele szűk helyre beparkolni. A platform akkor még a fejlesztési fázisban volt, most viszont elérkeztünk oda, hogy már autóba is beszerelték.

Egyelőre még csak egy tesztjárgányról van szó, de valódi autóról. Ha minden jól megy, akkor a Toyota egyes, jövőre piacra kerülő autóiba be is fogja építeni. Az egyik legnagyobb kérdés az volt, hogy legalább hány kamerát kell alkalmazni: négyet. A másik fontos kérdés pedig az volt, hogy el lehet-e ezeket úgy helyezni, hogy annak a dizájn ne lássa kárát: igen, amint az a képeken is látható. A történetben annyi csavar van, hogy azt a koncepciót, amelyet két éve láttunk, a Sharp mutatta be, a mostani, immáron kereskedelmi gyártásra érett verziót pedig a Clarion standján mutatták meg nekünk.

A gyártó a kamerákat okosan helyezte el: egy került az első lökhárítóra, egy a rendszámtábla fölé, a két oldalsó szemet pedig a tükrök alsó részén helyezték el. A képet egy szoftver fűzi össze, mégpedig oly módon, hogy az eredmény a jármű környezetét 360 fokban lefedje. A kamerák az elhelyezkedésükből adódóan túl magasra nem látnak – a környezet kissé furcsán jelenik meg, a szomszédos autóknak parkolás közben például csak a kerekét látjuk, az út szélén elhelyezett bóják pedig faként magasodnak saját járgányunk virtuálisak kirajzolt képe fölé, de ennek ellenére abszolút használhatónak tűnik a dolog.

A kamerák előnye, hogy menet közben is használhatók, így akár az esetleges baleseteknél is segítséget jelenthetnek.


Ahogyan fentebb már említettük, a Clarion rendszere gyártásra kész, és mivel a Toyota személyében partnert is talált, valószínű, hogy a 2017-ben megjelenő modellek között lesz pár, amelyikre a SurroundEye nevű parkolást segítő rendszer is rajta lesz.

A rendszer előnye, hogy a kamerák száma rugalmasan bővíthető – erre egy autónál persze nincsen szükség, de teherautóknál, kamionoknál vagy buszoknál oldalanként akár négy szemre is szükség lehet. Szintén a nagyobb járműveknél lehet hasznos, hogy a montázsolt képet nemcsak a kütyü saját monitorán lehet megjeleníteni, hanem külső eszközön is, így külső monitoron vagy akár táblagépen is.