Manapság nincs hiány Tesla verő autókból, de hogy melyik lesz képes bármilyen módon vetélytársa lenni a népszerű gyártónak, az csak néhány év múlva derül ki. Egyelőre mindenkinek óriási tervei és kívánatos specifikációi vannak.
A legújabb játékos ezen a területen a szintén kaliforniai, de valószínűleg többnyire kínai finanszírozású Faraday Future, ami egy FFZero1 névre keresztelt koncepció autóval érkezett Las Vegasba. Az autós pavilonban miniatűr méretűnek mondható standon épp csak körbeállható a kocsi, amiről a bejáratnál osztogatott szórólapon túl szinte semmit sem árulnak el. Az extravagáns, versenypályára való együléses autót 4 motor, összesen 1000 lóerőnél is nagyobb teljesítménnyel hajtja, a 100 km/h-ás sebesség eléréséhez pedig három másodpercre sincs szüksége. Egy hölgy mellettem úgy ujjongott, mikor ezt megtudta, mintha a Tesla Model S megfelelő változata erre nem lenne már hónapok óta képes.
Sokan nem értik, hogy mi értelme ilyen versenyautóval parádézni a CES-en. Szerintük inkább egy praktikus, elérhető árú autót kellene bemutatni. Viszont egy 12 egy tucat jellegű, még csak papíron vagy koncepció szinten létező autóval itt senki sem foglalkozna, míg egy ilyen különc formát és értelmetlen teljesítményadatokat sokkal könnyebben felkap a média. És emellett el lehet már mondani, hogy pontosan miről is szól a cég. Valahogy így csinálta egy bő évtizede a Tesla is, amikor a Roadstert bemutatta.
A Faraday Future ugyanis nem a különc versenyautókat gyűjtő közönségnek szeretne autót eladni, hanem a hétköznapi embereknek. Ezért fejlesztették ki a Variable Platform Achitecture (VPA), vagyis a Variálható Platform Architektúrát, amivel terveik szerint könnyedén tudnak kialakítani nagyon különböző méretű és karakterű autókhoz alap szerkezetet.
Az akkumulátorokat a Teslához hasonlóan a padlólemezbe a két „tengely” közé építik. Az akku azonban nem egyetlen egység, hanem csíkokba szervezett blokkok sokasága. Így az akkumulátor kapacitása és a tengelytávolság az igényeknek megfelelően újabb csíkok beillesztésével szabadon bővíthető. Az első és hátsó futómű minden autónál azonos lehet, de mivel ide kerülnek a motorok, könnyen ki tudnak alakítani 1, 2, 3 vagy akár 4 motoros változatokat is. Így minden további nélkül készülhet két- vagy négykerék meghajtású modell is ugyanabba a karosszériába. A futóművön való előre illetve hátra irányuló túlnyúlást a dizájnhoz és az igényekhez igazítva tudják variálni.
A standon nagyon szűkszavúak voltak a konkrétumokat illetően, és egyértelmű, hogy csak a kapcsolatokat keresik a médiával és valószínűleg a megfelelő befektetőkkel. Az első utcai modelljük tervei állítólag már készen vannak, de egyelőre nem árulják el még azt sem, hogy milyen kategóriában fog futni. Rendkívül magabiztosan úgy jellemzik, hogy külön kategóriát fog teremteni. A terveket hamarosan bemutatják, és akár néhány éven belül megvásárolható autó is lehet belőle.
Az egyelőre rendkívül kevés kézzelfogható eredményt felmutató cég esélyeit javítja, hogy jónéhány szakembert át tudott csábítani jól csengő pozíciókból a Teslától és a BMW i sorozatot megálmodó részlegétől, így a szakmai tapasztalat elvileg a cég rendelkezésére áll. Nyilván nem lesz egyszerű egy teljesen új autógyárat nulláról felépíteni, de ahogy a Tesla példája mutatja, talán most van itt az ilyen projektek ideje.