- 2013. szeptember 8., 17:11
Bár a Ford nem az első cég, ami az IFA-ról az eszünkbe jut, mégis sikerült egy telt házas előadást összehoznia.
Hirdetés

Bár a Ford nem az első cég, ami az IFA-ról az eszünkbe jut, mégis sikerült egy telt házas előadást összehoznia. Persze ehhez kellett a fehér leplekkel letakart két autó a színpadra, illetve az is, hogy maga a Ford elnök vezérigazgatója legyen az előadó.

Az előadást Alan Mulally magyarázkodással kezdte, mert érezte hogy egy kütyü show-n nem elsősorban autókra kíváncsiak az emberek. A Ford szerinte legalább annyira technológiai cég, mint autógyártó, így egyértelmű, hogy itt a helye Európa legnagyobb ilyen jellegű kiállításán.

A téma a hat éve bevezetett Sync rendszer és az ahhoz kapcsolódó AppLink megoldás volt, ami az autó hangrendszerén keresztül elérhetővé teszi a sofőr telefonján (iOS, Android, BlackBerry) lévő alkalmazásokat. Elég a kormányon megnyomni a hangvezérlés gombot, és már mondhatjuk is a telefonon lévő alkalmazás nevét.

Önmérsékletre és némi jövőbelátásra vall, hogy egy teljesen saját, zárt rendszer építése helyett a Ford inkább a már meglévő okostelefonok csatlakoztatásával oldotta meg az infotainment kérdését. Így nemcsak azt biztosítja, hogy az autó tulajdonosa mindig a legújabb fejlesztést használhassa, hanem lehetővé teszi többféle telefon operációs rendszer használatát is.

A másik szimpatikus lépés az AppLink technológia nyitottá tétele, ami lehetővé teszi, hogy külső fejlesztők is alkalmazásokat fejlesszenek a rendszerhez. Egy kérdésre válaszolva Alan Mulally elmondta, hogy a rendszer külső fejlesztésével a cél a biztonság és a kényelem biztosítása, arra viszont nem adott választ, hogy ki fog keresni az üzleten.

Az elmúlt hat év alatt 7 millió Sync kompatibilis jármű került forgalomba (főleg az Egyesült Államokban), most a vállalat Európában is szeretne vele terjeszkedni. A következő öt évben 3,5 millió Sync rendszerrel szerelt autó értékesítése a cél a régióban. Az egyik első synces modell a színpadon is kiállított kicsi SUV, az Ecosport, a másik a középkategóriás egyterű, az S-Max lesz. Persze autós körökben már mindkét modellnek megvolt a bemutatója, de azért csattogtak a fényképezőgépek a leleplezésnél. Pláne, amikor a vezérigazgató is odaállt.

A bemutató lényege az volt, hogy a Ford hét új szolgáltatóval állapodott meg összesen kilenc alkalmazás AppLinken való használhatóságáról. Az AskWiki szolgáltatástól hang alapon lehet kérdezni, míg az Auto Read Out felolvassa az e-maileket és a hírek szövegét. A német ADAC a szabad parkolóhely keresésben, a Cityseeker és az Eventseeker pedig a meglátogatott város jobb megismerésében, aktuális programok megtalálásában segít. A Die Welt szintén hírezős app, amely profi színészek segítségével olvassa fel a híreket. A sorból persze nem hiányozhat a TomTom navigáció és a hangalapú szálláskeresés sem.

A Sync kezdeti nyelvi problémáit leküzdve már a tartózkodási helytől függő nyelven hívja baleset esetén a segélyszámot, ami nem kis dolog, ha figyelembe vesszük, hogy 40 európai piacon és Kínában, Indiában is elérhető már.

Az S-Max koncepció egy kicsit már a jövőbe mutat. Az autó maga – azt leszámítva, hogy nincs látható kilincs az ajtóin – nem tűnik különösebben futurisztikusnak vagy életszerűtlennek, de a technikai megoldásai között azért akad néhány említésre méltó. Az intelligens rendszerekkel rendelkező kocsi nemcsak a saját utasai biztonságára ügyel, hanem a többi hasonló képességekkel rendelkező autóval kommunikálva figyelemmel kíséri az úton előtte lévő, távolabbi történéseket is. A kivetítőkön az előadás ezen részén az S-Max lehúzódott egy az autópályán menetiránnyal szemben száguldó őrült elől. Az extrák listáján megjelenhet a hátsó ülésen utazó gyermek életfunkcióit figyelő rendszer, vagy ugyanez a sofőr székébe integrálva, ami valószínűleg tényleg életeket menthet, bár nem biztos, hogy a budapesti forgalomban mindig tudni akarjuk a pulzusunk. Arról nem is beszélve, hogy ezt az adatot a rendszer azonnal közölné is az orvosunkkal. A parkolásnál ne csak a beálláskor, hanem a szűk helyről való kiállás során is asszisztálni fog az S-Max.

A legérdekesebb része a bemutatónak azonban nem a színpadon zajlott. Már jóval az IFA hivatalos zárása után jártunk, amikor a harmadik emeleti sajtóközpontban egyszer csak feltűnt a két autó, amint épp saját „lábukon” kifelé igyekeznek. Lőttünk is rólunk néhány képet.

Címkék

Ezek is érdekelhetnek

2015. szeptember 15., 13:00
2015. augusztus 24., 13:00
2013. szeptember 10., 12:09
2012. január 8., 20:10
2009. május 29., 08:00
Hozzászólások