- 2020. június 3., 08:00
Az automatikus rendszerek az autózásban is nagyobb biztonságot hoznak; a fékhez kapcsolódó ABS-re ez különösen igaz.
Hirdetés

Ha kis túlzással is, de igaz: gyorsan menni mindenki tud, csak nyomni kell a pedált, gyorsan megállni viszont már sokkal trükkösebb kérdés. Főleg akkor, ha vészfékezésre kerül a sor mondjuk azért, mert nem szeretnénk valaki elütni, vagy mert ki kell kerülni egy váratlan akadályt. Szerencsére ma már nagyon sok autóban szériafelszerelés az ABS (és sok használtautóban is), amely a hatékony fékrendszerrel párosítva vészhelyzetben is segít elkerülni a baleseteket.

A magyarul simán csak blokkolásgátlóként említett szerkezetet a repülőgép-ipar használta először, de autókban is nagyon régóta, több mint 40 éve alkalmazzák. Az ABS (Anti-lock Breaking System) célja az, hogy megakadályozza a kerekek blokkolását, és ezzel megőrizze a jármű irányíthatóságát. A vészfékezéskor ugyanis a legnagyobb problémát nem az jelenti, hogy meg kell állni, hanem az, hogy ABS nélkül nem lehet kikerülni akadályt akkor sem, ha erre lenne hely bőven. A kerekek ugyanis vészfékezéskor szint biztosan állóra fékeződnek, ami azt jelenti, hogy nem gurulnak, hanem csúsznak; így pedig az egész autó is csúszik előre, kormányozhatatlanul.

De mit csinál pontosan az ABS? Egy, a kerék forgási sebességét mérő szenzor segítségével másodpercenként több alkalommal vizsgálja, hogy a kerekek forgási sebessége megfelel-e az elvártnak, vagy sem. A jel alapján a vezérlőegység nagy vonalakban azt nézi, hogy a korábbi állapothoz képest a sebesség nem csökkent-e túl hamar nullára, vagyis hogy a kerék nem blokkolt-e le. Ha az elektronika úgy ítéli meg, hogy a kerék blokkolt, akkor beavatkozik a fékerő-szabályozásba, és csökkenti azt egyészen addig, amíg a kerekek újra forogni nem kezdenek. A kerekek forgásával újra lesz oldalirányú tapadás és az autó kormányozható. Az ABS természetesen nem pótolja a hatékony fékrendszert, viszont vészhelyzetben a legjobb fék sem biztos, hogy megment, ha nincs ABS. A fékek karbantartása természetesen ezzel együtt is kötelező; ha ehhez alkatrészre van szükséged, akkor mindne megtalálsz a legjobb áron a topalkatreszek.hu-n.

A hatékony fékekre tehát továbbra is szükség van; már csak azért is, mert az ABS sem tökéletes. Használatával a fékút bizonyos esetekben hosszabb lehet. Szerencsére ma már csak „lehet”. 10-15 éve az ABS még egyértelműen azt jelentette, hogy a fékút megnő, a rendszerek fejlődésének hála ma viszont – normál körülmények esetén – azt mondhatjuk, hogy szinte teljesen eltűnt ez a különbség. Havas-csúszós vagy egyeletlen úton ugyanakkor a kerekek könnyebben blokkolnak, így az ABS többször avatkozik be, és a fékút még mindig érezhetően hosszabb lehet.

Címkék