- 2013. február 21., 16:08
Ahogyan várni lehetett, a Sony bemutatta a PlayStation 4-et, de mindezt sajátos módon, a játékkonzol nélkül tette.
Hirdetés

A Sony New Yorkban jelentette be, hogy hamarosan érkezik a PlayStation játékkonzol legújabb, 4-es verziója. A PS4-et a japán vállalatnak sikerült úgy bemutatnia, hogy magát a konzolt el sem hozta; aki mindenképpen hardvert akart látni, az legfeljebb a kissé átdolgozott játékvezérlővel vigasztalódhatott. Furcsa mód a bemutatóról a PS4 valójában nem is hiányzott, a Sony által felvázolt jövőképben ugyanis a hangsúly – szintén az előzetes várakozásoknak megfelelően – a közösségi élményen volt.

Bár maga a PS4 nem vendégeskedett a bemutatón, a Sony a készülék specifikációjának legfontosabb részleteit elárulta: eszerint a PlayStation legújabb verziója már x86 alapokon fut majd, a nyolcmagos chipeket pedig az AMD gyártja. Ez egyben azt is jelenti, hogy a régebbi játékok egyáltalán nem lesznek kompatibilisek, de a Sony a nemrégiben megvásárolt Gaikai technológiáját felhasználva azért megoldja, hogy a PS2-es és PS3-as címek egy részével PS4 alatt is lehessen játszani. A Sony szakít korábbi GPU beszállítójával is, az AMD valószínűleg nagy kedvezményeket adott annak érdekében, hogy a japán vállalat ne csak a processzort, hanem a GPU-t is tőle vásárolja. A gépben 8 Gbájt GDDR5 memória lesz, amelyet a processzor és a grafikus egység közösen használhatnak majd – ezzel a PS3-hoz képest tizenhatszoros bővítést hajtott végre az AMD.

Fentiekből látható, hogy a PS4 valójában egy igen erős PC lesz, amely megkönnyítheti a játékfejlesztők dolgát: amellett, hogy a PS4-re természetesen a végletekig optimalizálni lehet majd a játékokat, a PC-s átiratok elkészítése sem fog különösebb nehézségekbe ütközni. A Sony abban is bízhat, hogy több olyan fejlesztő, aki eddig csak PC-re dolgozott, a jövőben a PlayStation 4-re is készít majd szoftvereket. Amire nagyon kíváncsiak vagyunk, az az, hogy vajon mikor fog megjelenni az első „főzött” windowsos/linuxos ROM a készülékre…

A Sony a szokásos pécés hardverelemek mellett egy egyedi chipet is beépít majd a gépbe, amely például az alvó állapotot, a játékmenet eltárolását és a közösségi szolgáltatásokat kezeli. Az elképzelés szerint a chip segítségével a PS4-et bármikor el lehet majd küldeni alvó állapotba, és bekapcsolása sem lesz hosszú: a PC-k 20-50 másodperces boot idejével szemben néhány másodperc alatt üzemkész állapotba kerülhet. Minden várakozásnak ugyanakkor nem tudott (vagy nem akart) megfelelni a Sony, az UHD felbontás támogatása például kimaradt (de legalábbis nem került szóba a bejelentés során), ami azért furcsa, mert a Sony a 4K farvizén evezve szeretne kimászni jelenlegi, nem túl rózsás helyzetéből, így azt hihetnénk, hogy a technológiát a gyártó minden termékébe amilyen hamar csak lehet, beépíti. Persze nem kizárt, hogy a 4K a végleges verzióba bekerül, reménykedni legalábbis lehet.

Megújul a játékvezérlő is, amely továbbra is gyanúgy néz majd ki, mint a korábbi modellek, de három új elemet is tartalmaz: került rá egy érintőpanel, egy dedikált gomb a közösségi szolgáltatásokhoz valamint egy fénycsík is, ami a kamerás mozgásérzékelés során jut szerephez. És ezzel el is érkeztünk a legfontosabb dologhoz, nevezetesen a közösségi szolgáltatásokhoz. Ahogyan arról korábban már írtunk, a Sony elsősorban az egyedi szolgáltatásokkal szeretne versenyelőnyt szerezni, így a jövőben megjelenő játékok esetében a felhő alapú megoldások valamint a közösségi élet hatalmas szerephez jut majd. Átjárás lesz például az eszközök kötött: ha út közben a PS Vitán kaszaboljuk mondjuk a zombikat, akkor hazaérkezve a tévé folytathatjuk tovább a játékot úgy, hogy a játékmenet folyamatos marad. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy a Sony hosszú távon úgy gondolkodik: minden PS4 játék előbb vagy utóbb megjelenik a PS Vitára is. Fontos változás, hogy mivel a felhasználók a jövőben közösségi szolgáltatásokhoz is kapcsolódnak majd, a közösségi térben és a játékokban is saját, valódi névvel vesznek majd részt. Emellett a Sony mobiltelefonos alkalmazást is készíteni fog, hogy a játékokkal kapcsolatos információkhoz, és a körülöttük kialakult közösségi élethez bárhol „hozzá lehessen férni”.

A Sony a sajtótájékoztatón azt nem árulta el, hogy a PlayStation 4 mennyibe fog kerülni, sőt, egyelőre még pontos megjelenési dátum sincsen, azon túlmenően, hogy a játékkonzol valamikor az év utolsó negyedévében kerülhet fel a boltok polcaira. Ez egyszersmind azt is jelenti, hogy a Sony PS4-e sokkal biztosan nem fogja megelőzni Xbox következő generációját; a Microsoft szintén az év végére ígéri konzoljának következő verzióját, így nagy valószínűséggel mindkét vállalat terméke néhány héttel, esetleg hónappal, a karácsonyi szezon előtt fog a boltokba kerülni.

Címkék
Ez is érdekelhet
2020. február 10., 13:00
2020. február 12., 16:00
2019. október 30., 11:00
Hozzászólások