- 2015. február 25., 14:12
Minden gyártó ráment az élethű színekre, csak éppen nem mindenki választotta ugyanazt az utat.
Hirdetés

A Sony régóta (2013 óta) használja a Quantum Dot technológiát, a Samsung és az LG idén jelentette be első készülékeit, a Panasonic pedig eddig kivárt. És most kiderült, hogy miért: a vállalat nem is fogja alkalmazni kvantumpont alapú megoldás, mivel van jobb helyette. Mégpedig szélesebb fényspektrumú LED-es háttérvilágítás (alapvetően a háttérvény minősége határozza meg, hogy egy adott készülék mekkora színteret képes lefedni). Ezzel a Panasonic saját mérései szerint a DCI színspektrum 98 százaléka fedhető le – a kvantumpontos megoldásokkal pedig 92.

A kvantumpontos technológiát először a Sony vezette be, 2013-ban, de igazán népszerű mégis tavaly lett, amikor a Dolby elkezdte kampányszerűen „tolni” a Dolby Vision szekerét – amely mögé a gyártók láthatóan nem akarnak beállni, inkább megpróbálják ugyanazokat a célokat megvalósítani saját jogon. Ebbe a körbe tartozik a nagyobb színtér lefedettség elérése, és 2015 (a 4K mellett) erről is fog szólni. Főleg, hogy most már az LG és a Samsung is alkalmazni kezdik a Quantum Dot technológiát (és mindketten hangzatos márkanevet is kitaláltak mellé: ColorPrime illetve S-UHD tévé a kulcsszavak). És csatlakozik a vonathoz a Panasonic is, de csak annyiban, hogy a 2015-ös termékpaletta csúcskészülékei szintén nagyobb színtér lefedettséget ígérnek – viszont más módon, egyszerűen a háttérfényt adó LED-ek színspektrumát növelve. A dolog papíron működik: a kvantumpontos megoldással a DCI spektrum 92 százaléka fedhető le, míg a fehér foszforos LED-del 98. A Panasonic szerint ráadásul ez csak az egyik előny, a másik az, hogy nincsen szükség extra rétegre, így nagyobb fényerő érhető el, vagy azonos fényerő esetében azonos fogyasztást – és ez utóbbi a hangsúlyosabb inkább.

Persze mindez nagyon jól hangzik papíron, más kérdés, hogy a gyakorlatban mi valósítható meg. A bemutatott demók meggyőzőek voltak ugyan, de nem szabad elfeledkezni arról, hogy nem sötét környezetben, hanem világos helyen lehet ilyenkor a tévéket megnézni, ami messze nem ugyanaz, mintha otthon saját magunk mérnénk le, mit is tud egy-egy modell. És nyilván ilyenkor túlzásokba is esnek a gyártók, és a különbségeket mesterségesen növelik, hogy az előnye egyértelműen látszódjék. Ami érdekes még, az az, hogy a LED-ek színspektrumával nemcsak a Pansonic, hanem az LG is játszik, és a ColorPrime széria alatt lesznek olyan modellek is, amelyeknél csak a fényforrás más. Viszont a koreai gyártó saját bevallása szerint a kvantumpontos megoldás a jobb, mivel az 30 százalékkal növeli a színteret, szemben a LED-es verzió 25 százalékával. (Azt már csak mi tesszük hozzá, hogy a gyakorlatban a kettő technológiával elérhető eredmény között nagyon kicsi ám a különbség, valószínűleg szabad szemmel nem is látható, csak műszeres úton lehet kimutatni.)

Természetesen amint hozzájutunk valamelyik Panasonic tévéhez, amely már az új, fehér foszforos LED-eket tartalmazza (a normál, fehér fényt adó LED-ekben sárga foszfor van, és kéken világítanak, míg a Panasonic újdonsága fehér foszfort tartalmaz, amelyet UV fénnyel világítanak meg), alaposabban is szemügyre vesszük majd az új megoldást.

Az alábbi képek a jobb színtér lefedettséget (is) hivatottak demonstrálni, de vegyük figyelembe, hogy a jobb láthatóság kedvéért a Panasonic kissé eltúlozta a különbséget.






Címkék
Hozzászólások