- 2015. november 26., 13:01
Amelyekben az utasokat egyszerűen a kabinrésszel együtt raknák rá a gépre. Az ötletet le is védették.
Hirdetés

Ezzel együtt szinte biztos, hogy nem lesz belőle semmi, mert nemcsak a repülőgépeket, hanem a repülőtereket is jelentősen át kellene alakítani, ami nem kis pénzbe kerülne – a járulékos előnyök pedig nem tűnnek túlságosan nagynak. Az elképzelés szerint az utasok a repülőtér épületén belül foglalnák el a helyüket, gyakorlatilag egy konténerben, amelyet „berakodás után” egyszerűen csak felcsatolnának a repülőgépre, hogy az azonnal indulhasson útjára. Természetesen az érkező utasok is hasonló módon szállnának ki: a konténerrel együtt érkeznének meg a terminálba. A terv előnye az lenne, hogy a repülőgépek fordulási ideje csökkenne – legalábbis az Airbus szerint.

A gyakorlatban ugyanis közel sem biztos, hogy ez érvényesíthető is lenne, hiszen a gépek nemcsak az utasok ki- és beszállására várakoznak. Kezelni kell még a csomagokat is, üzemanyagot kell felvenni és adott esetben a repülőgépet kívülről is meg kell vizsgálnia a személyzetnek. A fapados légitársaságok fordulóideje kb. 20 perc, a tankolás és egyéb művelet miatt ezt aligha lehetne 10 perc alá szorítani; a Boeing szimulációi pedig korábban kimutatták, hogy pusztán azzal, hogy egy helyett két ajtót nyitnak ki, felére csökkenthető a ki- és beszállás együttes időtartama, a beszállás pedig statisztikák alapján azzal is gyorsítható, ha az ültetés véletlenszerű sorrendben történik. Vagyis extra csőrök kiépítésével, ami biztos, hogy sokkal olcsóbb megoldás, és még új repülőgép sem kell hozzá, szinte ugyanezt az előnyt lehet elérni. A tankolási procedúra is, összességében, kb. 10 percig tart egy kisebb gép esetében, ennyit mindenképpen várni kellene. És akkor olyan apróságokról még nem is beszéltünk, hogy a kivehető kabin miatt sokkal merevebb sárkányszerkezetre lenne szükség, ami valószínűleg a gép össztömegét is alaposan megnövelné – márpedig ilyen módosítás felé elmenni tenni akkor, amikor minden légitársaság az alacsonyabb fogyasztású modellek felé tendál, nem tűnik túl jó ötletnek.

Az Airbus mindenesetre nem megy a szomszédba őrült ötletekért, korábban egy olyan üléstervet dolgoztak ki a mérnökök, amely szintben eltolva ülteti le az utasokat, a minél jobb helykihasználtság érdekében. Ugyanakkor meg kell jegyeznünk, hogy a legbizarrabb ötletet nem az Airbus, de még csak nem is a Ryanair (álló utasok, ha még emlékeztek) dobta be, hanem a Zodiac Seats France nevű cég, amely egymással szembe fordította volna az utasokat annak érdekében, hogy a keskenytörzsű gépeken is plus egy széket lehessen elhelyezni minden egyes sorban.

Címkék