- 2016. április 18., 17:43
Sajnos van egy olyan érzésünk, hogy ez az eset csak az első a sok közül. Elkelne ide egy kis szigor!
Hirdetés

Az utóbbi hetekben-hónapokban egyre több olyan hír látott napvilágot, amikor leszálláshoz készülődő vagy éppen felszállt repülőgép majdnem drónnal ütközött; tulajdonképpen csak a szerencsének volt köszönhető, hogy ütközés eddig nem történt. És a szerencsének köszönhető az is, hogy most, amikor a British Airways Genfből érkező, 132 embert szállító Airbus A320-as gépe telibe kapott egy drónt, akkor semmi komoly baj nem történt. Valószínűleg csak annyi, hogy a drón ripityára tört; viszont ha szerencsétlenebb a találkozás, akkor a drón könnyen betörhette volna a pilótafülke ablakát, illetve a hajtóműbe is berepülhetett volna. Tekintettel arra, hogy már egy közepes testű madár találkozása is működésképtelenné tehet egy hajtóművet, ez utóbbi forgatókönyv elég necces helyzetet is eredményezhetett volna!

Természetesen nem azt mondjuk, hogy a drónok eredendően rosszak; a repülőgépekkel is általában A-ból B-be szoktak utazni, rossz kezekben viszont, amint láttuk, toronyházakat is porig lehet rombolni velük. A gond inkább az, hogy drónt ma már boldog-boldogtalan vásárolhat, elég lemenni az Auchanba és pár tízezer forintért máris kezdhetünk repkedni. Mindenféle képesítés nélkül. Persze, aláírjuk, hogy jó dolog látványos fotókat készíteni a levegőből. Ezzel még semmi baj nincs is, azzal viszont már igen, hogy sokan a kelleténél bátrabbak, mert az egyetlen kockázat (számukra) az, hogy a drón megsemmisül. Mennyivel más lenne a helyzet, ha fizikailag is bent ülne a „pilóta” a drónban, igaz?

A drónok tudását egyelőre semmi sem szabályozza, és még csak olyan szintű ellenőrzés sincsen, ami adott esetben lehetővé tenné azt, hogy a drón sorozatszáma alapján a hatóságok megállapítsák, hogy azt a bizonyos példány ki vásárolta meg. Könnyen lehet, hogy a mostani baleset felelősét sem találják meg, pedig ha tíz-húsz évre rács mögé kerülne, az talán jelentene némi visszatartó erőt mások számára. Sajnos a helyzet az, hogy amikor valami nagyon széles körben elérhető, akkor törvényszerű, hogy sokan „agyatlan” módon, mindenféle felelősségérzet nélkül használják az adott dolgot. A levegőben pedig nincsenek határok, a konkrét példánál maradva (kis túlzással persze) semmi értelme körbekeríteni egy repülőteret, ha a kerítést egy drónnal simán át lehet repülni, következmények nélkül.

A Mobile World Congressen az Ericsson egyébként mutatott egy demót, ami az ötödik generációs mobil hálózatok segítségével hosszú távon talán megoldást jelenthet a drónkérdésre, egyelőre azonban nem sok reményt látunk arra, hogy a helyzet gyorsan megoldódik. Egyébként a UK Air Proximity Board jelentése szerint csak a tavalyi én második felében hét olyan incidens történt, amelyben drón is részt vett – amint korábban is írtunk az ütközést azonban mindeddig sikerült megúszni. Reméljük, a szerencse nem pártol el a repülőgépektől, és a bennük utazóktól a továbbiakban sem.

Címkék
Hozzászólások