- 2016. április 27., 18:11
Lejtőre került volna az Apple? Valójában a tavalyi év volt túl jó, így a tanulságokat még nem érdemes levonni.
Hirdetés

Beigazolódtak a várakozások, és az Apple hosszú idő után először kénytelen volt arról számod adni, hogy bevétele és profitja is csökkent az előző év hasonló időszakához képest. Most üt vissza igazán, hogy az iPhone-on kívül nincsen más húzóterméke a cégnek, hiszen a visszaesést főleg az okozta, hogy a telefonokból jóval kevesebbet mindössze 51 milliót sikerült értékesíteni; 2015 hasonló időszakában 61 milliónál is több iPhone talált gazdára. Túl mély okokat ugyanakkor egyelőre nem érdemes keresni a visszaesés mögött: szakértők évek óta figyelmeztetnek arra, hogy az Apple sem tud a végtelenségig nőni. Ráadásul a tavalyi időszak brutálisan jó számait az Apple nem kis részben a nagy kijelzős iPhone-ok megjelenésének köszönhette. A mostani visszaesést így részben az okozta, hogy az iPhone 6S és 6S Plus nem nyújtottak érdemi fejlődést az előző generációhoz képest, de legalább ennyire fontos volt az is, hogy Kína sem teljesítette az előzetes várakozásokat. A bevétel csökkenését fokozta a dollár erősödése is.

Az almás vállalat bevételeinek kétharmada származik a telefonok értékesítéséből, így a bő 16 százalékos mínusz (darabszámban) a bevételeket mindenképpen magával rántotta volna (az iPhone-ok eladásából származó bevétel 40-ről 33 milliárd dollárra apadt) – ugyanakkor a másik egyharmadért felelős termékek piacai sem hasítottak. A tabletek és a számítógépek piaca is szűkül, az Apple Watchból pedig olyan keveset ad el a vállalat, hogy konkrét adatokat nem is szokott ezzel kapcsolatban közölni. A szolgáltatásokból származó bevétel nőtt ugyan valamennyit, de ez édeskevés volt ahhoz, hogy ellensúlyozza a kevesebb telefon eladásából származó kiesést.

Összességében persze nem zárt rossz negyedévet az Apple így sem. Azzal együtt, hogy a bevételek 12 százalékkal estek, még mindig 50,6 milliárd dollár folyt be a vállalat számlájára, és az adózás előtti eredmény is 10 milliárd dollár felett maradt (a 22 százalékos mínusz ellenére 10,5 milliárd dollár lett). A piac ugyanakkor nagyon borúlátó a vállalat jövőjével kapcsolatban, hiszen a hírek hatására 105 dollárról 96 dollárra esett az árfolyam, és érdemben azóta sem sikerült ledolgozni ezt az esést. E mögött valószínűleg az áll, hogy nem látszik, mitől javulna a helyzet a következő negyedévekben. Az Apple nagy bejelentésre legközelebb csak ősszel készül, ekkor mutatják majd be az iPhone 7-et. Viszont a látottak alapján már az is kérdéses, hogy az új mobil elegendő lesz-e ahhoz, hogy az Apple visszataláljon a növekedés útjára. Márpedig a jelenlegi helyzetben az is tiszta, hogy az iPhone-nélkül nem meggy, hiszen a többi terméknek vagy a súlya kicsi a vállalaton belül, vagy olyan piacon méretteti meg magát, amely – a telefonokéval ellentétben – zsugorodik.

Ez is érdekelhet
2023. november 3., 08:00
2021. január 29., 09:05
2020. október 15., 12:00