A Google számára a legfontosabb piac jelenleg mindenképpen az amerikai, az új technológiák bevezetésekkor szinte kivétel nélkül csak az USA-ban (és esetleg Kanadában) érhetők el, hogy aztán némi éles tesztet és csiszolgatást követően elinduljanak világhódító útjukra. A Google a keresőjével lett ismert és elismert, ma viszont ez a szolgáltatás már csak egy a sok közül – a Google, helyesebben az Alphabet, száznál is több termékkel rendelkezik, ezekkel a cégóriás nemcsak az otthoni felhasználók igényeit tudja kielégíteni, hanem a nagyvállalatok elvárásainak is meg tud felelni.
Nem mellesleg a Google a technológia világának számos területén jövőbemutató fejlesztéseket végez, jelenleg az egyik legfontosabb projektje a mesterséges intelligencia.
Sok fejlesztő kell a sikerhez
A Google rengeteg, 40 ezernél is több saját fejlesztővel rendelkezik, ez a szám viszont semmi ahhoz képest, ahány embert a vállalat termékeinek ökoszisztémája vonz: a Google rendszereihez több millió szakember készít szoftvert. Sokak számára talán meglepő lehet, de a legtöbb fejlesztő nem az USA-ban él, hanem Európában. Ennél is érdekesebb, hogy bár eddig a Google látókörén kívül esett, de a kelet-európai régió szakembergárdája is hatalmas: milliónál is többen dolgoznak olyan projekten, amely a Google valamely szolgáltatásához kapcsolódik. A Google-nél látják, hogy mekkora kincs ez a hatalmas tudás, így a vállalat végre nyitott Kelet-Európa felé. Az első régiós rendezvényt, a Google Developer Days Europe 2017-et Krakkóban tartották, a kétnapos program során a 2500 látogató izgalmasabbnál izgalmasabb előadásokra látogathatott el. Szó volt természetesen háttérrendszerekről és rengeteg olyan dologról is, ami a fejlesztőket garantáltan lázba hozza: bővült például a Launchpad Start és Accelerator program valamint a Udacityvel közösen biztosított web- és Android fejlesztői tanfolyam is.
Természetesen a Google előadói nem mentek el szó nélkül az aktuális forró témák mellett sem, így terítékre került a mesterséges intelligencia és a kiterjesztett valamint virtuális valóság világa sem. A kettő ráadásul nem is áll annyira távol egymástól, hiszen utóbbi működésének záloga a jól működő mesterséges intelligencia.
Nyitás a felhasználók felé
A mesterséges intelligenciával kapcsolatban kezdjük rögtön a szomorú ténnyel: egy darabig még biztos, hogy több olyan kütyü lesz, ami nem fog megjelenni Magyarországon. Mondjuk is, hogy miért. A nyelvi korlátok miatt. És itt nem arról van szó, hogy a Google nem akar – mondjuk – magyar nyelven fejleszteni. Sokkal inkább arról van szó, hogy a mesterséges intelligencia, amely jelenleg a Google legfontosabb projektje, már nem játék. Itt elsőre kell olyat „gurítani”, ami meggyőzi a felhasználókat. Nincsen idő arra, mint mondjuk a fordítónál, hogy a rendszer évek alatt csiszolja saját tudását. Vagyis hát idő az van, csak amíg nem meggyőző az eredmény, addig a Google az adott nyelvet nem „élesíti”. És így minden olyan kütyü, ami az AI-re alapoz (például Googel Home), egyelőre régiós parkoló pályán van.
Hogy mennyire nagy a verseny és mennyire fontos a (jól működő) mesterséges intelligencia a Google-nek, az kiválóan jelzi, hogy az Assistant esetében az amerikai angol mellé külön készült brit angol „verzió”. Az angol után az Assistant a francia, német, portugál és japán nyelveket tanulta meg, az év végéig pedig az olasz, spanyol és koreai nyelvek megjelenése várható. Az Assistant azonban ennél jóval több nyelven (valójában szinte minden nyelven) működik. Már magyarul is tud – csak éppen nem nyújtja azt a minőséget, ami ahhoz kellene, hogy ne csak belsősök használhassák. Mikor fogja tudni nyújtani? Pontosan még nem lehet tudni, de arra a konkrét kérdésre, hogy az Assistant ötéves távlatban működni fog-e a régiós nyelvekkel, azt a választ kaptuk, hogy biztosan.
Vagyis Magyarország sem fog kimaradni a mesterséges intelligencia vívmányaiból, de az biztos, hogy kis késésben leszünk. A Google részben azért igyekszik a kisebb nyelvekre koncentrálni, mert a versenytársak (Apple, Samsung, Microsoft, Amazon) egyelőre teljesen mellőzik ezeket, így aki elsőként jön ki jó minőségű termékkel, az úgy vihet mindent, hogy a megjelenés után is több éves előnye lehet. Másrészt persze a Google jól ismerte fel azt is, hogy a mesterséges intelligencia nemcsak önálló szolgáltatásként (személyi asszisztensként) lesz hasznos, hanem más szolgáltatások minőségét is új szintre emelheti.
Egyébként a Google a fejlesztők számára felhő alapú mesterséges intelligencia (machine learning) technológiát is kínál már, mégpedig a TensorFlow-t.
Nyitás a vállalatok felé is
Nagyon röviden érdemes még azt is megjegyezni, hogy a Google nemcsak a felhasználók, hanem a vállalatok felé is szeretne nyitni a régióban, ugyanis rengeteg olyan szolgáltatással rendelkezik, amely elsősorban a Microsoft corporate termékeinek állít konkurenciát – csak éppen ezeket régiós képviselet és megfelelő támogatás hiányában nehéz eladni. A képviselet és a támogatás is meglesz viszont a jövőben, így egészen biztos, hogy a Google-ről ezen a területen is jóval többet fogunk hallani mostantól.