Skip to main content

Döntött az EU: márpedig az Uber egy taxis társaság

FacebookFacebookFacebookFacebook
Az Európai Bíróság frissen meghozott ítélete szerint az Uber taxis társaság, és ennek megfelelően kell kezelni.

Hirdetés

Az Uber alapvetően egy közösségi szolgáltatás, amely sok szempontból hasonlít a taxis cégek működésére, de természetesen nemcsak hasonlóságokat lehet felfedezni a kétféle szolgáltató típus között, hanem vannak fontos eltérések is. Az Ubernek vannak pártolói és ellenlábasai is, ez természetes; viszont tény kérdés az is, hogy a jogi szabályozás szinte a világ egyetlen országában sem készült fel annak a modellnek a kezelésére, amely bár az Uber előtt is létezett már, de csak az Uber megjelenésével lett problémaforrás. Emlékezetes, hogy Magyarországon is elég nagy vita volt az Uber és a taxisok között, amelynek eredménye az lett, hogy – a kormány hátszelét is látva – az Uber a piac feladása mellett döntött.

Az Európai Unióban jogi szempontból a döntést követően (a vizsgálatot egy spanyol taxis társaság két évvel ezelőtti kérelme miatt folytatták le) kicsit jobb lesz a helyzet, de nem azért mert az Uber üzleti modelljét kezelő szabályozás született, hanem azért, mert a helyzet legalább teljesen egyértelmű lesz. Azzal ugyanis, hogy az Európai Bíróság kimondta, hogy az Uber taxis cégnek számít, gyakorlatilag minden tagállam automatikusan alkalmazhatja a jövőben a taxis cégekre vonatkozó saját szabályait. (A döntés egyébként éppen azt mondja ki, mint amire a hazai jogalkotók is jutottak.)

Az Uber mindvégig azzal érvelt a vitában, hogy nem lehet taxis társaság, hiszen csak közvetítőként lép fel. A helyzet az, hogy ebben van igazság, de azért csúsztatás is, mivel az Uber nem kapcsolja össze közvetlenül a feleket, hanem saját infrastruktúráján keresztül bonyolít minden kommunikációt. Viszont tény az is, hogy számos más területen a „valódihoz” hasonló szolgáltatások vígan működhetnek különösebb extra szigor nélkül. A Netpincérrel kapcsolatban például valószínűleg senkiben sem merül fel, hogy valójában egy étteremről van szó, mint ahogyan a Booking.com sem esik egy kalap alá az utazásszervező irodákkal. És a sort még folytathatnánk.

Az Uber, bár nem ért egyet a döntéssel, elfogadja azt; részben azért, mert a legtöbb európai országban már eleve a városokkal folytatott tárgyalások során kialakított, elég szigorú keretek között működik, így várhatóan sok változásra nem kell készülnie.