Furcsán hangozhat, hogy egy porszívó robotot rendszeresen takarítani kell. Elvégre azért veszünk háztartási gépeket, különösen robotokat, hogy azok segítsék a munkánkat, ne pedig újabb feladatokkal lássanak el bennünket. Sajnos azonban az autókhoz és számítógépekhez hasonlóan a robotok is igénylik a törődést, pláne ha mostoha körülmények között kell dolgozniuk.
Roomba kefe modulok
Be kell vallanunk, hogy eddig mi sem vettük komolyan az ilyen jellegű tanácsokat, de ez a PET szériás robot bemutatójakor, az iRobot hazai képviseletén tett látogatás során megváltozott. Történt ugyanis, hogy a beszélgetés az 500-as szériás Roomba robotok kefemoduljára terelődött. Az ötödik generáció megjelenése óta a készülékeket többféle modullal is szerelték, amelyeket különböző színű műanyag keretük alapján lehetett megkülönböztetni egymástól. Mivel mi sem voltunk teljesen tisztában a különbségekkel, megnéztünk néhány ilyen modult.
Piros CHM
Az eredeti tisztító modul (Cleaning Head Modul – CHM) kék és piros műanyagok kombinációjával készült. A használat során kiderült, hogy a modul bal oldalán, ahol a hengerek hajtásához szükséges fogaskerékmű található, a kosz és a hajszálak nagyon könnyen bejutnak a fogaskerekek közé. Ez hamar a belső alkatrészek kopásához és a fogaskerekek megszorulásához vezetett. Ebben a modulban a képen látható fehér csatlakozások csapágyazás nélkül, zsírba téve forognak a piros burkolat nyílásába téve.
Fekete CHM
Megoldást az iRobot a fekete modul bevezetésével kínált. A kefés tengelyek végét forgató kerekek az eddigi kenés helyett csapágyazást kaptak, ami jelentősen lecsökkentette a műanyagok súrlódásából eredő kopást. Azonban bármennyire is jónak tűnt a módosítás, ez sem lett tökéletes: a nem teljesen zárt csapágyak mágnesként szívták magukba a szőrszálakat, amit folyamatosan a fogaskerekek közé továbbítottak. Az eredmény ugyanaz: megszoruló csapágyak, megtelő fogaskerekek.
Fekete modulból készült két változat is, de ezek csak abban térnek el egymástól, hogy más-más modellekbe szerelték őket.
Zöld CHM
A harmadik, ma is aktuális változat a zöld modul, ami leginkább a piros modulhoz hasonlítható. Elhagyták a fekete modulban bemutatott drága csapágyazást, megerősítették a keretet, módosítottak a rögzítő csavarok elhelyezkedésén és extra védő alkatrészeket tettek a tengelyekre. A kosz és szőrszálak bejutását nem akadályozták meg a mérnökök ezzel, de valamelyest talán csökkentették a mennyiséget.
A tengelyek végén a csatlakozást egy sárga, felpattintható gyűrű védi, amin annak ellenére átjutnak a szőrszálak, hogy a kefékre záródó keret ezt is szinte teljesen körbeveszi.
Milyen károkat okoznak a szőrszálak és a por?
A fogaskerékház elképesztő módon meg tud telni szőrszálakkal. Az iRobot hazai szervizvezetője találomra szétnyitotta egy javításra váró robot zöld kefe modulját, hogy megmutassa, mi tud összegyűlni egy ilyen egység belsejében.
A látvány önmagában is döbbenetes. A szőrszálak mindenhova feltekeredtek, minden rést kitöltöttek. A fogaskerekek kenésére használt anyag összegyűjtötte a bejutó port, a kettő keveréke pedig egy sűrű, ragadós, de mégis érdes masszát alkotott.
A fogaskerekek műanyag burkolathoz való csatlakozásánál a sok kosz és hajszál megnövelte a súrlódást, ami extra hőt termelve több helyen megolvasztotta a burkolatot. A fogaskerekek tengelye látványosan megkopott, több helyen szinte átlyukadt.
Mekkora probléma ez?
Ha a robotnak nem kell nap mint nap hosszú szőrű állatok vagy hosszú hajú emberek után nagy mennyiségű hajat összeszednie, akkor a kefe modul belseje nem fog hamar megtelni kosszal. Saját tapasztalatunk szerint a piros CHM-es, legkevésbé védett robot is 2,5 évig ment gond nélkül (utána eladtuk). Lehet, hogy elbírt volna egy nagytakarítást, de így sem volt vele probléma. Ha a robot még nálunk lenne, akkor most biztos elvinnénk egy átvizsgálásra. Ahol azonban szőrüket hullató állatok is élnek a lakásban, vagy kimondottan nagy mennyiségű port kell minden nap összeporszívóznia a robotnak, ott célszerű a robotot évente legalább egyszer szervizben kitakaríttatni.
Barkács megoldás
Amerikában, ahol nagyobb mennyiségben fogyott ezekből a készülékekből, születtek megoldások a tisztító modul meghajtásának szigetelésére. A gyártó mindhárom modellhez kínál teljesen zárt csapágyakat, amiket a piros és zöld modulba a műanyag alkatrészek enyhe módosításával, a fekete modellbe pedig a beszerelt csapágyak lecserélésével lehet beépíteni. A vállalkozó kedvű robottulajdonosok mindezt akár otthon, maguknak is elvégezhetik, de létezik átépítő szolgáltatás is. A legkényelmesebb megoldás a tönkrement modul cseréjénél, ha egyből módosított modult rendelünk. Arra viszont figyeljünk, hogy az iRobot, és az iRobot hazai képviselete nem támogatja az ilyen jellegű átalakításokat, így a robotok módosítása a garancia elvesztését is jelenti.
Mint minden összetett háztartási eszköz, a rendszeres törődést a porszívó robot is meghálálja. Aki eddig nem tette, az évente egyszer vigye be Roombáját egy alapos takarításra, hogy az még évek múlva is szorgalmasan takaríthassa a lakást.
Köszönjük az iRobot hazai képviseletének a tájékoztatást és a fotózáshoz összegyűjtött alkatrészeket.