- 2009. augusztus 29., 08:00
A Panasonic 32 GB belső memóriával szerelt, HD felbontású videók készítésére alkalmas videokamerája járt...

Egyre több otthon a HDTV, ám nagyfelbontású adásból még mindig kevés van. Egy jó videokamera segítségével legalább saját tartalmat gyárthatunk. Rövidesen kiderül, hogyan teljesít a gyakorlatban a Panasonic egyik erre alkalmas csúcsmodellje, a HDC-TM300.

Külső

A Panasonic a videokamera piacon régi szereplő, így tisztában van vele hogyan lehet egy kényelmesen kezelhető kamerát megtervezni. Ez meg is látszik a TM300-on, amely inkább „cső” formájú, semmint magas. Ezt a felépítést igazából a nagyobb objektívek miatt használják a gyártók ebben a szegmensben, de szerencsére a kamerák ettől kényelmesebben is tarthatók, mint az olcsóbb, vékonyabb és magasabb készülékházba épített modellek.

Panasonic HDC-TM300Panasonic HDC-TM300

Tesztünk főszereplője, a TM300 normál kézmérettel tökéletesen kezelhető - akinek meg az átlagosnál nagyobb keze van, az igazából fogás szempontjából úgyis minden otthoni használatra szánt videokamerával elégedetlen lesz.

A kezelőszervek elhelyezkedése a klasszikus sémát követi, jobb kézzel tartjuk a kamerát és ezzel a kezünkkel érhető el a funkciótárcsa, a felvételindító gomb, a zoom billentyűje és az exponáló gomb is. Utóbbi kettő a mutatóujjunkkal teljesen kényelmesen kezelhető, a másik két gombhoz viszont a hüvelykujjunkkal férünk hozzá, amit ehhez eléggé be kell hajlítani. Kicsit kényelmetlennek találtuk ezt a megoldást, de egy előnye mindenképpen van: biztos, hogy véletlenül nem fogjuk leállítani a felvételt vagy kikapcsolni a kamerát „menet” közben.

Panasonic HDC-TM300Panasonic HDC-TM300
Panasonic HDC-TM300Panasonic HDC-TM300
Panasonic HDC-TM300Panasonic HDC-TM300

Minden oldalról

A többi gomb bal kezünkkel érhető el: öt a kameratestre került, hat pedig az LCD kijelzőn kapott helyett. A kamera vázán található gombokkal az automatikus/kézi fókuszálási módok, az automatikus/kézi beállítások között válthatunk, ki-bekapcsolhatjuk az optikai képstabilizátort és aktiválhatjuk az Pre-Rec funkciót - ezekről később még szót ejtünk. A kijelző alján lévő gombokkal a menüt és a gyorsmenüt érhetjük el, külön gomb szolgál a felvételek törlésére, valamint itt is helyet kapott egy felvételindító gomb és a zoom +/- gombok. Léptetők viszont nincsenek, sem OK gomb, mert a kijelző érintésérzékeny, így navigálni az ujjunkkal tudunk. A kezelés az objektívgyűrűvel lesz teljes, amely alapesetben nagyításra használható, manuális fókuszra kapcsolva pedig a fókusztávolságot állíthatjuk vele.

Panasonic HDC-TM300

A fő kezelőszervek elhelyezése jó

A kijelző 270 fokban forgatható, így filmezhetünk úgy is, hogy a kamerát a fejünk fölött vagy éppen lent, a törzsünk mellett tartjuk, és úgy is, hogy az objektívvel szemben állunk. Ha energiát szeretnék megtakarítani, akkor az LCD helyett a keresőt is használhatjuk, ami elektronikus, de kisebb mérete miatt valamivel kevesebbet fogyaszt. (Használatának persze megvan az a hátránya, hogy a csak érintőképernyőről elérhető funkciókhoz így nem férünk hozzá.)

Panasonic HDC-TM300

A kijelző alatti csatlakozók

A különféle csatlakozók elhelyezése már nem sikerült ennyire jól. A kijelző alá került az SD-kártya foglalata, az USB port és a videokimenetek, az objektív mellé pedig a mikrofon bemenet és a fülhallgató kimenet - ezzel még nincs is semmi baj. Azonban a tápcsatlakozó az akkumulátor alatt van, így annak lemerülése előtt kikapcsolás nélkül nem tudunk átváltani hálózati áramforrásra.

Panasonic HDC-TM300

Ezen kívül nem tetszett a vakupapucs helyhiány miatt alkalmazott megoldása sem - az önmagában jó dolog, ha van lehetőség külső vaku használatára, azonban az ehhez szükséges adapter felhelyezésekor érezhetően csökken a kamerát tartó kéz helye, kényelmetlenebbé téve ezzel a TM300 fogását.

Panasonic HDC-TM300

Külső vakupapucs

A kamera alsó részén egyetlen fontos dolog található, mégpedig az állványra való rögzítéshez szükséges szabványos csavarmenet, ami tökéletes helyre került: az optika tengelye mentén találjuk és elég távol az akkumulátortól ahhoz, hogy szükség esetén az áramforrást állványon is kicserélhessük.

A csomagolás a kamera, az akkumulátor és a töltő mellett tartalmaz egy USB-kábelt, kompozit+audio és RGB szettet, a vakupapucs kivezetését, egy vaskos kézikönyvet illetve egy telepítő CD-t, amire a HD Writer AE 1.0 került fel. HDMI kábelt nem kapunk, ami feltéve, hogy tévénken van komponens videobemenet a minőség szempontjából nem túl nagy gond: a kamerával úgysem lehet progresszív videókat készíteni (viszont HDMI nélkül a VIERA Link nem működik).

Belső

A HDC-TM300 a Panasonic egyik csúcsmodellje, tudását tekintve azonos a HDC-HS300-zal. A két kamera között a különbség mindössze annyi, hogy tesztünk alanya egy 32 Gbájtos flash adattárolót tartalmaz, a HS300-ba pedig egy 120 Gbájtos HDD került. A Panasonic a felsőkategóriában nagyon régóta háromszenzoros rendszert használ, így a HDC-TM300-ba is három CMOS lapka került. Ezek mérete 1/4,1 col, és egyenként 3,05 Mpixeles felbontásúak. Ebből effektív munkát videók készítésekor érzékelőnként 2,07 Mpixelnyi végez, ha pedig állóképeket készítünk, akkor 2,65 vagy 2,35 attól függően, hogy 3:2-es vagy 4:3-as képarányú képeket szeretnénk készíteni. A kamerával csak 1080 soros felvételeket készíthetünk, amely HA, HG és HX módban 1920×1080 pixeles, HE módban pedig 1440×1080 pixeles felbontást jelent. Állóképekből többféle méret is készíthető attól függően, hogy videózás közben készítjük-e a képet vagy sem és attól függően, hogy 4:3-as, 3:2-es vagy 16:9-es képarányt választunk. Videózás közben (és szerintünk ez a legfontosabb) csak 16:9-es képeket készíthetünk, 3840×2160 vagy 1920×1080 pixeles felbontással.

Panasonic HDC-TM300

Leica Dicomar objektív

A Panasonic a TM300-ban Leica objektíveket használ. A beépített Dicomar tizenkétszeres átfogású, 35 mm-es rendszerre átszámolva (videók esetében) 44,9-539 mm-es látószöget ad, fényereje pedig F1,8. Szükség esetén a kamerára további lencséket és szűrőket is felszerelhetünk, 43 mm-es szűrőátmérővel. Az objektív optikai képstabilizátort is tartalmaz, amely a nagy átfogás miatt mindenképpen szükséges kiegészítő; 10-12×-es nagyítást használva kézből viszont még ezzel együtt is érződni fog kezünk remegése. A tizenkétszeres optikai mellett egyébként 30×/700×-os digitális nagyítást is kérhetünk. Habár a digitális nagyítást általában nem szoktuk szeretni, 30×-os határig engedve a kamerát még mindig kb. DVD minőségű felvételt kapunk, így bizonyos esetekben mégis érdemes lehet a kisebb érték engedélyezése. Arra viszont készüljünk fel, hogy ebben az esetben már az optikai képstabilizátor sem elég hatékony, állványra is szükség lesz (vagy legalábbis egy jó helyre, ahol a kamerát le tudjuk támasztani).

A kihajtható LCD 2,7 colos, 16:9-es és 230 ezer képpontot tartalmaz. Kihajtásával és behajtásával a kamera automatikusan be- illetve kikapcsol, ezzel is értékes akkumulátorkapacitást megtakarítva. Ha behajtjuk, akkor a belső keresőt a nézőke kihúzásával aktiválhatjuk. A kamera bekapcsolása elég gyors, csupán 2 másodpercet vesz igénybe - legfeljebb ennyi idő kell tehát ahhoz, hogy elindíthassuk a felvételt.

Panasonic HDC-TM300Panasonic HDC-TM300
Panasonic HDC-TM300Panasonic HDC-TM300

A kijelző 270 fokban forgatható

A videok és fényképek a 32 Gbájtos belső memóriára vagy SD-kártyára rögzíthetők, később a két adattároló között szabadon mozgathatók. A Panasonic HDC-TM300 négyféle felvételi módot ismer, amelyek mindegyike 1080 soros felbontású és mindegyik esetében 50 félkép készül másodpercenként (50i). A kamera a HD videokamerák számára optimalizált AVCHD kódolást használja, amely MPEG-4/H.264 alapú. A HA mód bitrátája 17 Mbps, a HG módé 13 Mpbs, a HX módé 9 Mbps a HE módé pedig 6 Mbps. A 32 Gbájtos belső memóriával ezzel rendre a következő felvételi idők érhetők el: 4 óra 17 perc, 5 óra 30 perc, 8 óra 22 perc és 13 óra 31 perc.

»1 - Page 0
Címkék
Hozzászólások