- 2010. szeptember 28., 08:00
Elsőként teszteltük az LG passzív (polarizációs elven működő) 3D-s tévéjét, a 47 colos 47LD950-et.

Nem túlzás azt állítani, hogy az aktív szemüveges 3D HDTV-k kezdik elárasztani a piacot, a gyártók komolyan ráfeküdtek a témára és minden eszközzel igyekeznek meggyőzni a felhasználókat arról, hogy a 3D a jövő. Az idén megjelent készülékek ugyanakkor még az első generációt képviselik, nem mentesek a hibától, és egy sort kérdést vetnek fel. Közülük az egyik legfontosabb az, hogy a többféle 3D-s megoldás közül a mostani tévék vajon a megfelelőt használják-e. Ahhoz kétség sem fér, hogy szemüvegre egyelőre szükség van, az IFA-n a Philips például azt mondta, csak 2013-ben lehet reális alternatíva a szemüveg nélküli 3D. A tévégyártók ugyanakkor egyelőre az aktív szemüveges rendszer mellett tették le a voksukat – egy kivétellel. Az egyetlen kivétel az LG, aki, ha hinni lehet a pletykáknak, azért döntött a passzív (polarizációs) szemüveges 3D HDTV piacra dobása mellett is (a koreai gyártó termékpalettáján is többségben vannak az aktív szemüveggel működő tévék), a fogyasztókat érdekelni kezdte a 3D ezen megvalósítása is. Lássuk, mit tud az LG LD950-as széria!

Külső

Ahogyan a bevezetőben is említettük, az LG nem tervezte egy passzív szemüveges rendszer piacra dobását, a tévéket kizárólag azért gyártotta le, hogy Angliában a Sky-jal közösen népszerűsítse a 3D-t – elsősorban pubokban. Ez meglátszik az LD950 külsején is; a tévé valahogyan úgy készülhetett, hogy a mérnökök egyszerűen fogtak egy már létező modellt és gyorsan tettek a panel elé egy polarizációs szűrőt. Semmi nyoma a mostani, felsőkategóriás LG-k Borderless dizájnjának, vagy annak, hogy a tervezésnél figyelembe vették volna a mostani uralkodó trendeket, például a vékony kialakítást.

A káva fényes fekete, az egyetlen díszítőelem rajta a két oldalt és alul végigfutó átlátszó csík, amely lent, jobb oldalon a (soft) bekapcsoló gombot is körbefutja. A többi gomb szemből nem látszik: a navigációs gombok a káva jobb oldalára, a tévé teljes kikapcsolását lehetővé tévő gomb pedig a káva alsó lapjára került.

A talp kialakítása érdekes, a formavilág alapvetően ovális, de a hátsó rész befelé ívelt. A tévéhez szerintünk jobban illett volna egy szögletes megoldás, de azért ez sem rossz. Az LG az LD950 esetében is természetesen az általános gyakorlatot választotta, így a talp teljesen leszerelhető arra az esetre, ha mondjuk a tévét a falra szeretnénk felszerelni.

A csatlakozókínálat bőséges; a hátlapon 3 HDMI, egy komponens (YPbPr), egy D-Sub és két SCART csatlakozó található analóg hangbemenetek és optikai hangkimenet társaságában. Oldalra a szokásos analóg AV szett és egy negyedik HDMI bemenet, egy USB port, fülhallgató kimenet (jack) és a CI kártyafoglalat került, itt egyetlen problémánk lehet, mégpedig az, hogy ez a panel eléggé „mélyen” van, így oldalról még akkor is nehéz elérni, ha a tévét nem a falra szereljük fel.


A 47LD950 analóg és digitális tévétunert is tartalmaz, a szokásos felállásban: azaz DVB-T és DVB-C tuner is van a készülékben, de magyar beállításokkal csak a DVB-T modult használhatjuk.

Belső

Full HD felbontású IPS panel, CCFL háttérvilágítás és egy viszonylag modern (200 Hz-es képfrissítést és 24p-t is támogató), de nem mindent tudó elektronika lapul az LD950-as szériában. A tévé legérdekesebb tulajdonsága természetesen az, hogy 3D-s, ráadásul olyan technológiát használ, amire az eddig nálunk járt 3D HDTV-k esetében még nem volt példa: aktív shutteres szemüveg helyett az LD950-as polaroizációs elven működő szemüveggel állítja elő a 3D-s képet. Erről a technológiáról korábbi cikkünkben írtunk; a lényeg röviden annyi, hogy a panel elé egy újabb polarizációs szűrő kerül, amely eltérően polarizálja a páratlan és páros sorokat, a szemüveg pedig ezzel összhangban úgy van kialakítva, hogy a bal szemünkkel csak a páros, a jobb szemünkkel pedig csak a páratlan sorokat lássuk (vagy fordítva, ez igazából mindegy).

Az extra szűrő nemcsak a 3D-s képminőséget befolyásolja. Egyrészt tükröződik, másrészt enyhén kékes-lilás árnyalatú és egyéb „érdekességeket” is produkál, ha nem pontosan szemből nézzük. A színhelyességet, ahogyan rögtön látni fogjuk, szerencsére ez nem befolyásolja.

Az LG szokás szerint nem túl sok gyári adatot közöl, már ami a panel képességeit illeti. A fényerő a saját méréseink szerint 450 cd/m² körül alakul, a statikus kontraszt pedig 1000:1 körüli lehet. A válaszidő viszont ismert, 2,2 ms. Az elektronika sok minden tud, de jelenlegi formájában egyelőre csak speciális 3D jellel boldogul, a frame-by-frame jelet nem kezeli.


Élén, játék, mozi, normál, sport és természetes módok

Színprofilok terén az LG a szokásosat nyújtja; a normál mellett van élénk, játék, mozi, sport és természetes beállítás valamint két, profi beállítási lehetőségeket adó is. Közülük a normál, a játék és a mozi módok alapból is egészen jó beállítást adnak, de egyik sem tökéletes; a mozi színprofil fényereje túl alacsony, a másik két esetben pedig a gamma túl magas és a képélesítés is túlzott. E három közül a legjobb ezúttal is a mozi színprofil; 2,2-es átlagos deltaE mellett 6300K-s színhőmérsékletet és 88 cd/m²-es fényerőt mértünk. Az IPS panel kontrasztarányban viszont továbbra is hátrányt jelent, elég gyenge, 431:1-es kontrasztot mértünk, 0,21 cd/m²-es fekete mellett.

Optimális beállításokkal

Szerencsére a jó beállítások megtalálása nem nagy feladat. A normál és játék színprofilnál a gammát alacsonyra átállítva 2,5 helyett máris 2,3-as értéket kapunk, míg a mozi színprofil értékeinek módosításával egyúttal az optimális beállításokat is megkaphatjuk: háttérfény 37, kontraszt 100, fényerő 42, képélesség 50 (analóg forrásnál lehet magasabb is), színtelítettség 48, árnyalat 0, színhőmérséklet meleg, dinamikus kontraszt ki, dinamikus szín ki, zajcsökkentés ki, gamma közepes, fekete szint magas (forrástól függően lehet, hogy az alacsony érték a jobb!), színskála normál, élkiemelő ki, OPC ki. Ezekkel a beállításokkal 2,3-as gammát, 6350K-s színhőmérsékletet, 127 cd/m²-es feketét, 0,25 cd/m²es feketét, 517:1-es kontrasztot, 1,8-as átlagos és 3,3-as maximális deltaE-t mértünk.

A tévé fogyasztása készenléti állapotban elhanyagolható, működés közben ugyanakkor magas, az optimális beállításokkal 198 wattos energiafelvételt mértünk, amit az magyaráz, hogy az extra polarizációs szűrő miatt csökken a kijutó fény mennyisége, amit erősebb háttérvilágítással kell kompenzálni.

Címkék
Hozzászólások