- 2017. június 14., 00:00
A korlátozott kapacitást kínáló felhő alapú tárhelyet saját felhővel is kiválthatjuk, ha van kéznél Synology NAS.

Minden Synology NAS-ból pillanatok alatt készíthetünk felhő alapú tárhelyet; az ehhez szükséges szoftver a gyártó valamennyi termékén alapértelmezés szerint rendelkezésre áll. A Cloud Station Server segítségével több számítógép között szinkronizálhatunk adatokat, biztonsági mentést készíthetünk, a megosztott mappákat okostelefonról is elérhetjük, és még arra is van lehetőség, hogy a NAS tartalmát egy másik NAS-ra szinkronizáljuk.

Ahhoz persze, hogy ez a szolgáltatás működjék, első körben azt kell megoldani, hogy a NAS-t mindig elérjük; ehhez egy QuickConnect ID azonosítóra lesz szükségünk. Amikor a NAS-t beüzemeltük, lehet hogy már készítettünk is ilyet; ebben az esetben a következő lépést ki is hagyhatjuk. Ha még nincsen QuickConnect ID azonosítónk, akkor a Vezérlőpult/Csatlakozási lehetőség/QuickConnect útvonalon hozhatunk létre egyet. Tegyünk pipát a QuickConnect engedélyezése mező elé, és válasszunk azonosítót. Az Alkalmaz gombbal menthetjük el a változtatásokat. Most, hogy megvagyunk, következhet a kliens oldali beállítás.

Töltsük le a Synology weboldaláról a Cloud Station Drive programot, és telepítsük fel a számítógépre. Ha megvagyunk, indítsuk el az alkalmazást. A nyelv kiválasztása után lépjünk tovább, és adjuk meg az imént elkészített QuickConnect ID azonosítónkat (amely helyett DDNS elérési útvonalat is használhatunk, ha van).

A felhasználói név/jelszó párost is adjuk meg – praktikusan annak a felhasználónak az adatait érdemes megadni, amelynek az adataival egyébként is be szoktunk lépni a NAS kezelőfelületére.

Sikeres bejelentkezést követően a NAS-on és a számítógépen is beállíthatjuk a szinkronizáláshoz használatos mappákat.

Ezzel gyakorlatilag készen is vagyunk, amit a számítógépen beállított mappába másolunk (esetünkben a D:DocumentsCloudStation mappába), az pillanatok alatt a NAS-ra is felkerül. A kliensprogramot természetesen több számítógépre is feltelepíthetjük, így könnyedén szinkronizálhatjuk – mondjuk – az otthoni számítógépen és a munkahelyi notebookon lévő fontos adatokat.

A NAS Cloud Station Server alkalmazásával nyomon követhetjük, hogy milyen számítógépek szinkronizálnak a NAS-sal a CS Drive alkalmazáson keresztül. Ugyanebben az alkalmazásban, a Beállítások között kiválaszthatjuk azt is, hogy a szinkronizálásnál legyen-e verziókövetés, és ha igen, akkor a NAS a fájlok hány korábbi változatát őrizze meg.

Alapesetben 32 változatot tárol a NAS, ezt a számot szerintünk érdemes csökkenteni. A felhőben tárolt adatokat természetesen nemcsak számítógépről, hanem okostelefonról is elérhetjük; a DS cloud alkalmazást kell ehhez feltelepíteni, ami Andoridra és iOS-re egyaránt elérhető.

A NAS-t nemcsak szinkronizálásra használhatjuk, hanem adatmentésre is; ehhez a Cloud Station Backup szoftver kell letölteni és telepíteni a PC-re – ezt a szoftvert is lehet természetesen több gépre telepíteni, mivel minden PC saját mappát kap a biztonsági mentések tárolására szolgáló mappán belül.

A CS Backup alapszintű tudással rendelkezik, viszont cserébe gyorsan és könnyen beállítható; bejelentkezés után csak ki kell választani azokat a mappákat, amelyeknek fontos a tartalma.

A Biztonsági mentés szabályainál fájlméret és kiterjesztés alapján korlátozhatunk, ha akarunk. A beállítások ellenőrzése és leokézása után a CS Backup betelepszik a tálcára, és csendben végzi a dolgát.

Korábban már említettük, hogy a Cloud Station Server segítségével nemcsak a NAS-ra, hanem a NAS-ról is készíthetünk biztonsági mentéseket – ez viszont olyan funkció, amely elsősorban nem otthoni felhasználók számára, hanem inkább vállalatok számára lehet fontos. A funkciót a ShareSync alkalmazás telepítésével lehet engedélyezni, de használatára most nem térünk ki.

Címkék
Ez is érdekelhet
2018. június 7., 10:00