Skip to main content

IFA 2009 trendek - 3D

FacebookFacebookFacebookFacebook
Az már az év elején, a CES-en kiderült, hogy a legnagyobbak komolyan ráfeküdtek a 3D témára; az...
Hirdetés

Az már az év elején, a CES-en kiderült, hogy a legnagyobbak komolyan ráfeküdtek a 3D témára; az erőfeszítések az IFA-ra, úgy tűnik, kezdenek beérni, mert a Sony és a Panasonic is úgy tervezi, jövőre kereskedelmi forgalomba hozza rendszereit.

IFA 2009

JVC

Egyelőre csak a fent megnevezett két japán gyártó volt annyira bátor, hogy azt is megmondta, mikor érkeznek a boltban megvásárolható 3D termékek - persze ahhoz, hogy a kijelölt, 2010 eleji időpontot tartani is tudják, mindennek klappolnia kell - de ne szaladjunk ennyire előre! Érdemes egy picit elgondolkodni azon, hogy miért lett hirtelen ennyire fontos a 3D mindenki számára. Az egyik dolog a fejlesztési kényszer; ha jobban belegondolunk, a legutóbbi fontos mérföldkő a HDTV megjelenése volt, márpedig ez nem ma történt - főleg, ha nem hazánkat, hanem az USA-t vagy Japánt nézzük. Kellett tehát valami új, ami sokáig úgy tűnt, hogy az OLED lehet, de a várakozásokkal ellentétben az idei IFA-ra csak az LG hozott új tévét erre a technológiára alapozva.

IFA 2009

Panasonic

A 3D viszont ideális választásnak tűnik, kifejlesztése (vagy inkább tömegtermelésre adaptálása) nem jár akkora költségekkel és otthoni környezetben valóban az újdonság erejével hat - azt ma már ugyanis mindenki természetesnek veszi, hogy a moziélmény otthoni környezetben is adott.
Az IFA 2009-en már jól látható volt, hogy szinte minden nagy tévégyártó gőzerővel fejleszt. Aki csak tudta, az meg is mutatta, hogy mit is tud „térben”; a Sony, a Panasonic, a Philips, az LG, a Samsung és a JVC standján is voltak 3D-s megjelenítők, míg a Toshiba, a Sharp és a Grundig illetékesei azt mondták, egyelőre kivárnak, mert nem biztosak abban, hogy a piac készen áll az ilyesfajta eszközök befogadására. A kivárás egyáltalán nem biztos, hogy hátrányukra válik, mert több leküzdésre váró akadály is tornyosul a 3D előtt. Nincs például szabvány az adatátvitelre. Habár a BDA (Blu-ray Disc Association) az IFA-n azt mondta sajtótájékoztatóján, hogy decemberre szeretnének elkészülni a specifikációval, egyáltalán nem biztos, hogy ebből a gyakorlatban lesz is valami - emlékezzünk csak arra, hogy a Blu-ray Profile első verziója is hosszas előkészületek mellett is több mint egy évet csúszott. Jóllehet, a Sony és a Panasonic most (is) érdekeltek abban, hogy közösen dűlőre jussanak, a BDA több olyan gyártót is tömörít, akiknek nem lenne gond a késlekedés.

IFA 2009

A Sony játékban is utazik

Még többet érne azonban, ha a gyártók tudnák a választ arra a kérdésre, hogy a piac, vagyis a felhasználók készen állnak-e. Lesz-e a 3D akkora vonzerő, hogy azok is lecseréljék tévéiket és Blu-ray lejátszóikat, akik már egyszer befektettek? Merthogy erre biztosan szükség lesz.

A versenyzők

A ringben egyelőre csak a Sony és a Panasonic tartózkodik, mindketten aktív szemüveges 3D-t készítettek. A Sony mellett szól az, hogy tartalmi oldalon nemcsak filmekkel, hanem játékokkal is be tud nevezni a versenyre, míg a Panasonic erőssége a plazma technológiában rejlik, amely a gyors képváltásokat jobban viseli és ezért valamivel élesebb képet ad. Mindkét rendszer 3D-ben is teljes HD felbontást, 1080 soros részletességet ad.

IFA 2009

Philips

A Philips polarizációs prototípust mutatott be, habár a gyártó állítása szerint mindhárom fronton fejleszt (azaz aktív szemüveges rendszeren és szemüveg nélküli 3D-n is dolgoznak). Ennek a rendszernek annyi a hátránya, hogy a felbontást kétfelé osztja, így a teljes HD részletesség egyelőre nem érhető el vele. Viszont a Philips előnyére válhat, hogy ha eljön az idő, a gyártó egyből a 21:9-es képarányú Cinemával szállna harcba.

IFA 2009

LG

Az LG aktív és passzív szemüveges rendszert is kiállított (előbbit plazma- utóbbit LCD-tévével), de bevezetésre egyelőre nem készül. A JVC-nél is megtaláltuk mindkét technológiát, de a mainstream rendszer aktív szemüveges lesz, lévén, hogy a polarizációs 3D-t projektorral mutatta be a gyártó. Érdekes kakukktojás volt viszont a Samsung, aki ezúttal nem nyomta igazán a 3D-t - a hivatalos verzió szerint azért, mert ők már régóta rendelkeznek 3D-s plazmatévével (tavaly valóban ki is állították a szóban forgó modellt). Emellett a Samsung volt most az egyetlen, aki szemüveg nélküli 3D-s megjelenítőt is kiállított (egyébként ez tavaly már szintén látható volt). Az autosztereoszkópikus megoldás nem rossz, de nagy hátránya, hogy csak fix helyekről nézve ad jó képet, így otthoni tévézésre jelen formájában még nem alkalmas.

IFA 2009

Samsung 3D szemüveg nélkül

A kép csak a 2010-es CES-re tisztulhat le, addigra kiderül, elkészült-e a BDA a 3D szabványosításával, és az is eldől, hogy a Sony és a Panasonic mellett lesz-e valaki, aki szintén beszállna már jövőre a térbeli utazásba.