Lehet, hogy van megoldás a kigyulladó akkumulátorok ellen
A Lithiumra épülő akkumulátorok alapvetően biztonságosak, de ha a tervezésbe akár csak egy kis hiba is csúszik, akkor könnyen előfordulhat túlmelegedés, súlyosabb esetben pedig ebből adódó tűz is. Ha máshonnan nem is, a Boeing 787-es utasszállító repülőgépek súlyos problémája miatt valószínűleg mindenki hallott már erről a tényről, de egyébként időről időre előfordulnak kigyulladó telefonok, USB-s akkuk is. Mindezek ellenére a gyártók mégis szívesen használják a Li-ion akkukat, mert sokkal olcsóbb előállítani őket, mint a Li-polimer megoldásokat, az összes többi alternatívához képest pedig az energiatároló képesség és az akku tömege az, amely verhetetlenné teszi a technológiát.
A Standfordi Egyetem egyik kutatócsoportja most azt állítja, hogy talált egy olyan megoldást, amivel elejét lehet venni a túlmelegedésnek. A problémát egyébként az okozza, hogy az anód anyagában dentritek keletkeznek (cső szerű deformálódások), amelyek átszúrhatják az anód és a katód közötti elválasztó sávot. A kutatóknak sikerült azonban olyan adalék anyagokat hozzáadni az anódhoz, amely hatására a kinövések ugyan nem szűnnek meg, de dentritek helyett csak egyszerű dombocskák formájában jelennek meg – ez pedig nem sérti fel az anód és a katód közötti szigetelést.
Az adalék anyagot reáadásul az élettartamra is jó hatással vannak: a kísérletek alapján a kezelt akkuk kapacitása 300 töltési-kisütési ciklus után még mindig 99 százalék volt, míg normális esetben a teljesítménycsökkenés már 150 töltés után kimutatható.
Azt egyelőre még nem lehet megmondani, hogy a technológia mikor jelenhet meg kereskedelmi forgalomban kapható akkumulátoroknál.