- 2018. április 18., 08:00
A kérdés persze egyelőre teljesen elméleti; Zuckerberg nem nagyon szeretné, ha lenne fizetős opció.
Hirdetés

A Cambridge Analytica botrányhoz kapcsolódó meghallgatások során tért ki Mark Zuckerberg arra, hogy véleménye szerint a felhasználók nagy általánosságban nem szeretnek fizetni valamiért, ha ingyenes alternatíva is elérhető. A Facebook vezetője szerint a reklámokon keresztüli bevétel jelenti a legjobb opciót mindenki számára. Viszont óvatosan fogalmazott, hiszen nem azt mondta, hogy a Facebook sosem lesz fizetős, hanem csak annyit, hogy az ingyenes verzió mindig megmarad választható lehetőségként. Ez egyébként elsősorban nem jófejség kérdése, Zuckerber pontosan tudja, hogy a világnak számos olyan régiója van, ahol havi 1-2 dollárnak megfelelő díjat sem tudnának kifizetni az emberek, az ő elveszítésük pedig nem lehet opció.

Nagy kérdés, hogy a felhasználók hajlandók lennének-e fizetni egy olyan közösségi oldalért, amelyen nincsenek reklámok, és amely nem adja tovább a begyűjtött adatokat – azért azt lássuk be, hogy az elég utópisztikus, hogy a szolgáltató semmilyen adatot ne gyűjtsön és/vagy ne elemezze azokat, hiszen az információk segítenek többek között abban is, hogy a falunkra releváns bejegyzések kerüljenek ki.

Elemzők elkezdtek tehát foglalkozni azzal, hogy kiszámolják: mennyibe kerülne vajon a szolgáltatás, ha fizetni kellene érte. Elvileg ez nem is olyan bonyolult; elég csak megnézni, hogy a bevételekből átlagosan mennyi jut egy felhasználóra. Ez 7 dollár – havonta. Ez persze csak egy elnagyolt számításból adódik, feltételezve, hogy a hirdetők szemében mindenki egyenlő. Csakhogy ez nem teljesen így van: a hirdetők szeretik úgy pozícionálni a hirdetéseket, hogy azok jó eséllyel a tehetősebb réteget célozzák. Mivel a tehetősebb réteg egyben az a felhasználói bázis is, amely a legvalószínűbb, hogy fizetne a Facebookért, a hirdetési beévtelek nemcsak abszolút mértékben, hanem relatív mértékben is csökkennének. Ezt kompenzálandó, magasabb előfizetési díjjal érdemes kalkulálni, valahol 11-14 dollár, azaz 2750 illetve 3500 forint között.

Ez egy olyan ár, amelyet tényleg el tudunk képzelni – azt viszont nem, hogy a felhasználók tömegesen váltanának, ha lenne ilyen opció.

Címkék
Hozzászólások