Napelemes repülővel kerülnék meg a Földet
Repülőgép első ízben 1924-ben kerülte meg a Földet, 175 nap alatt. A mutatvány ma már ennél sokkal gyorsabban is sikerülne, a Boeing 777-200LR típusú gépe egy tankolással például több mint 20 ezer kilométert is képes repülni, vagyis a Földet mindössze egyetlen egy kényszerpihenővel tudná megkerülni, valamivel kevesebb mint két nap alatt. A svácji fejlesztésű Solar Impulse 2 ennél jóval lassabb lesz, csúcssebessége 140 km/h körül alakul, ráadásul egyszerre csak egy pilóta lesz a fedélzeten, így időről időre kényszerpihenőt is be kell majd iktatni – a gép mégis történelmet írhat. Ha a kísérlet sikerül, akkor az első lesz ugyanis, amely egyetlen csepp üzemanyag nélkül, pusztán napenergia segítségével teszi meg a kb. 40 ezer kilométeres távot.
A tervek szerint a küldetés során a repülőgép 20 napot lesz a levegőben, de maga az út ennél tovább fog tartani, többek között azért is, mert a pilóták csak a földön tudnak egymással helyet cserélni. A gép érdekessége, hogy szárnyvégeinek távolsága 72 méter – csak összehasonlításképpen, egy Airbus A380-as szárny fesztávolsága 80, a Boeing 747-es legújabb változatáé 68, egy keskenytörzsű Boeing 737-800-as típusú gépé pedig 34 méter. A nagy szárnyfelületre két okból van szükség: egyrészt a szárnyak működése így a leghatékonyabb, másrészt a szárnyfelületen helyezkednek el azok a napelemek, amelyek a gépen lévő négy motor működtetéséhez szükséges energiát összegyűjtik. A gép össztömege 2250 kg.
A működési elvből adódóan ideális környezeti viszonyok között a gép elvileg bármennyi ideig képes a levegőben maradni, ehhez azonban trükkös módszerre van szükség: éjszaka a napelemek nyilván hasztalanok, ezért a gépet csak a korábban megtermelt és elraktározott energia valamint a fizika törvényei tartják majd a levegőben. A gép világosban magasra emelkedik, éjszaka pedig csökkentett teljesítménnyel repül és szépen lassan 1000-1500 méteres magasságig ereszkedik, hogy az így nyert energiát is a haladáshoz használja fel. Az Atlanti-óceán és a Csendes-óceán átrepülése 5 napig tart majd, a fenti repülési technika pontos kivitelezése pedig létfontosságú lesz, hiszen bármilyen hiba könnyen végzetes is lehet.
A gépet a kísérlet során a gép két tervezője, Bertrand Piccard és André Borschberg repüli majd, akik természetesen már nem számítanak kezdőnek, az USA és Európa között repültek már hasonló technológiával. Biztos ami biztos alapon azért lesz egy hosszabb teszt is ez év május-júniusában, hogy aztán semmi ne akadályozza meg a pilótapárost abban, hogy jövőre örökre beírják magukat a történelemkönyvekbe.