Mobilfizetésben az OTP sem váltja meg a világot
A legnagyobb hazai bank, az OTP júniusban vezette be a Simple alkalmazáson keresztül elérhető NFC-s fizetési megoldást, amely segítségével a bank ügyfelei a meglévő kártyákat digitalizálás után a telefonnal helyettesítve bármely PayPass fizetésre alkalmas terminálnál használhatták. A bank közleménye akkor úgy fogalmazott, hogy egyelőre csak OTP-s ügyfelek vehetik igénybe a szolgáltatást, ami reményt adott arra, hogy idővel megnyílik az út egy bankoktól független megoldás felé. Az OTP – saját értelmezésében legalábbis – beváltotta ezt az ígéretet, a szomorú valóság ugyanakkor az, hogy a Telenor-féle MobilPass lemásolásáról van szó, ami mindennek nevezhető, csak éppen bankfüggetlennek nem.
Merthogy az OTP esetében (is) arról van szó, hogy a nem OTP-s ügyfelek egy regisztrációt követően egy virtuális kártyát kapnak, amelyet előre fel kell tölteni, ha használni is szeretnénk. Ráadásul a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozásának megelőzéséről és megakadályozásáról szóló törvény korlátozásai miatt havonta legfeljebb 65 ezer forintot tölthetünk fel a kártyára (vagyis a „rendes” bankkártyát sem hagyhatjuk otthon, mert bármikor szükség lehet rá), a kártyán lévő összeget pedig csak magyarországi elfogadóhelyen lehet felhasználni.
Mindhárom feltétel elég nagy korlátozás, és igazából nehéz eldönteni, hogy a használhatóságot a prepaid jelleg vagy a 65 ezer forintos korlát rontja-e jobban. A lényeg sajnos az, hogy az OTP szolgáltatása sem bankfüggetlen, abban a tekintetben, ahogyan például az Apple Pay vagy a Samsung Pay univerzális megoldásnak tekinthető, legalábbis biztosan nem az. Az egyetlen eset, amikor egy ilyen jellegű virtuális kártyát használhatónak gondolunk, az az, amikor valakinek havi szinten szeretnénk kisebb mennyiségű pénzt adni; egy iskolásnak például praktikusabb lehet virtuális kártyára utalni a zsebpénzt, mert így nem kell egy extra plasztikra vigyázni, elég figyelni a telefonra.
Úgy látszik, hogy itthon is csak akkor lesz „rendes” mobiltárca, ha valamelyik külföldi cég végre úgy gondolja, hogy megéri neki a magyar piacba is némi energiát belefektetni. Kár.