Saját mesterséges intelligencia chip fejlesztésébe kezd az Alibaba
A kínai vállalatok térnyerése nyilvánvaló, a Huawei például alig tíz év alatt bérgyártóból a világ második legnagyobb készülékgyártójává küzdötte fel magát, amelynek újdonságait annyira várják a felhasználók, mint az Apple vagy a Samsung termékeit. A Huawei sikere részben annak köszönhető, hogy nemcsak beszállítókra támaszkodik, hanem nagyon sok dolgot saját maga old meg – a mobilok rendszerchipjét például saját maga tervezi. Egy telefongyártótól nem szokatlan mindez, azonban egy főként online kereskedelemre szakosodott vállalatnál már nem mindennapi.
Az Alibaba viszont mégis erre az útra lép – amit mondjuk már lehetett sejteni azóta, amióta áprilisban megvásárolta a C-Sky Microsystems nevű, chipgyártással foglalkozó kínai céget.
Az Alibaba első körben mesterséges intelligencia chipet szeretne tervezni, mégpedig azért, mert a vállalatvezetés meg van győződve arról, hogy az intelligens rendszerek jelentik a jövőt. Az amerikai rivális Amazon példája is jól mutatja, hogy ez mennyire jó meglátás; az Amazon saját mesterséges intelligencia platformja és a hozzá kapcsolódó digitális személyi asszisztens három év alatt piacvezetővé tudott válni.
Azonban az Alibaba nemcsak az elektronikus kereskedelem fellendítésében gondolkodik, olyan chipeket akar tervezni, amelyeket autonóm járművekben illetve a különféle smart megoldásokra alapozó városoknál is be lehet majd vetni. A vállalat ebből a szempontból nem is lehetne jobb helyen: a kínai piac bőven rendelkezik potenciállal és anyagi forrásokkal is ahhoz, hogy a kezdeményezés sikeres legyen.
De visszatérve a kereskedelemre, Jack Ma szerint a mesterséges intelligencia kiemelten fontos lesz a vásárlókért folytatott harcban, mivel ma már nem az a kihívás, hogy egy online bolt sokféle terméket ajánljon, hanem az, hogy a vásárlókat hogyan tudja összekapcsolni azokkal a termékekkel, amelyekre éppen szükségük van. Ehhez nyilván egyrészt adatokat kell szerezni a vásárlókról, másrészt pedig gyorsan – akár valós időben – ki is kell értékelni azokat. Ma szerint a kereskedelem ma már inkább az egyéni preferenciák megismeréséről szól, semmint a termékpalettáról.
Az Alibaba első embere emellett emlékezetett arra is, hogy a mesterséges intelligencia számos iparágat is meg fog változtatni: a robotok és az algoritmusok nagyon sok területen ki fogják váltani az emberi munkaerőt, ezért szerinte a gyerekeket már nem szabad arra felkészíteni, hogy egy gyárban dolgozzanak, helyette paradigmaváltásra van szükség, és arra, hogy a képzett munkaerő a szolgáltatóipar felé áramoljon.