Skip to main content

A Google Amerikában azt talál, amihez kedve van

FacebookFacebookFacebookFacebook
A keresőóriás perében kimondták, hogy nem illegális, ha a találati listát átrendezi, és ezzel érdekeket sért.
Hirdetés

Amerika és Európa között sok tekintetben elég nagy a különbség; például a jog értelmezésének terén is, aminek egy jelentős példája a Google és a CoastNews pere. A San Fransisco-i bíróság a múlt héten ugyanis kimondta, hogy a Google-nek jogában áll a találati listát kedve szerint átrendezni, mivel ez a szabad véleménynyilvánítás kategóriájába tartozik, ami alkotmányos alapjog. A vitát kiváltó dolog az volt, hogy a CoastNews a találati listán nem az első helyek egyikén, hanem hátul szerepel – míg a Bing és a Yahoo esetében elöl. A cég szerint az alacsony besorolás annak köszönhető, hogy a Google egy potenciális konkurensétől próbál megszabadulni. A felvetés hatására a Google módosította a szabályzatát, és belefoglalta, hogy a keresési eredmények a szólásszabadsághoz kötődnek (anti-SLAPP lépés). A bíróság döntése azért is fontos, mert a Yelp és a Travelocity korábban szintén szót emeltek hasonlóan hátrányos megkülönböztetés ellen – szintén sikertelenül.

Európában ennél jobb a helyzet, hiszen a trösztellenes törvény miatt a Google találati listájában a konkurenseknek is hasonlóan előnyös helyeken kell szerepelniük, különben „csorbulna a verseny”.Egyébként valószínűleg többen érezhetik úgy, hogy a Google egyes cégek szekerét tolja, másokat pedig akadályoz, ugyanakkor Eric Schmidt elnök szerint a kereső egyre jobban elveszti a fontosságát, hiszen az emberek ma már inkább az Amazonhoz hasonló, valamint a közösségi oldalakon tájékozódnak. Ami persze nem teljesen igaz, de érvnek nyilván jó.

Érdekes lenne ugyanakkor készíteni egy felmérést azok körében, akik a kezdetek óta követik az internetes keresőmotorok fejlődését; vajon szerintünk pontosak vagy kevésbé pontosak lettek a kifejezésekre adott találatok? A dolog nem teljesen egyértelmű, mert bár a Google személyre szabottan, mindenki számára egyedi listát generál, a hirdetések miatt azonban a találati listák torzulnak.