Skip to main content

Mire figyeljünk navigációs eszköz vásárlásánál?

FacebookFacebookFacebookFacebook
Megint közeledik a nyár, az utazások kora - biztos, hogy ismét sokan gondolkoznak valamiféle navigációs eszköz...
Hirdetés
Pages1/2/3

Ma már nem számít különlegességnek, ha egy autóban ott világít a PNA képernyője – sőt, alaposabban megvizsgálva az utcán közlekedő kocsikat, azt tapasztalhatjuk, hogy lassan a többségükben van GPS. De nemcsak a megvett PNA-k száma nő, hanem a kínálat is, amelyből egyre nehezebb választani. Az alábbiakban összegyűjtöttük a PNA-k négy legfontosabb jellemzőjét, amelyekre odafigyelve elkerülhetjük az olcsó, csak bosszúságot okozó selejteket.

Térképek

Messze a legfontosabb a vásárlási szempontok közül a térkép minősége és támogatása. Hiába mienk a legpontosabb, leggyorsabb, legjobban kezelhető navigátor, számos fantasztikus funkcióval, ha térképén nem szerepel a cím, ahova készülünk, vagy nem ismeri az oda vezető utakat, akkor nem sokra megyünk vele. Sőt, a hibás térképpel rendelkező PNA még rosszabb, mintha nem lenne navigátorunk: a folyamatos hibajelzés csak vérnyomásunkat növeli, és megosztja figyelmünket a készülék és a vezetés között.


Innen hiányzik az új elkerülő – nekünk ez plusz 10 km-t és sok városi vezetést jelent

A térképellátottság különösen a régi keleti blokk országaiban fontos, mivel a tőlünk nyugatra elhelyezkedő részeken sokkal régebben elkészültek már a megfelelő minőségű térképek. Éppen ezért egyetlen gyártó készülékeiben sem szabad megbíznunk csak azért, mert mondjuk a németek tapasztalatai alapján jó a térképe: könnyen előfordulhat, hogy bár Berlin legapróbb mellékutcája is pontosan szerepel benne, Magyarországról azonban még a tavalyelőtti M7-es szakaszok sem kerültek fel rá (hogy a Megyeri hídról ne is beszéljünk).

A térképadatok forrása több cég is lehet, ezek közül messze legnagyobb a NAVTEQ (Nokia tulajdon) és a TeleAtlas (TomTom tulajdon). Az előbbi térképeivel többek között a Nokia és a Garmin, illetve elsősorban más amerikai gyártmányú készülékekben találkozhatunk, a TeleAtlas adatait pedig a TomTom mellett az iGO nyugat-európai térképeiben, és a Mio-nál is élvezhetjük. A probléma azonban az, hogy a keleti blokk országaiban a nagyok adatbázisa messze nem olyan jó, mint a kis helyi szolgáltatók (ez nálunk például a TopMap) által összeállított térkép.

Ahhoz tehát, hogy mindenhol jó legyen a térkép, az szükséges, hogy több forrásból származzanak az adatok. Jó példa erre az iGO, ahol ha megnézzük a térképek adatait, láthatjuk, hogy amíg a nyugati országokhoz alapvetően a TeleAtlas, addig a keleti régióban sok helyi cég biztosítja az adatbázist. Ennek köszönhető egyébként, hogy a legjobb lefedettséget jelenleg éppen az iGO nyújtja. Egész jó megoldás még a Garmin-é, akinek hazai forgalmazója a TopMap adatainak segítségével kiváló Magyarország-térképet készített (NaviGuide néven), ami remekül kiegészíti a kissé hiányos NAVTEQ-féle alapot.


Litér belterülete – különböző adatbázisoknál

A megfelelő térkép azonban csak a kiindulási alap – ezt karban is kell tartani, különösen ott, ahol sok új út és érdekes pont kerül elő időről időre. Minél gyakoribb a frissítés, annál jobb – és persze az sem árt, ha ez minél olcsóbb. Ez a frissítés a legtöbb nagy márkánál megoldott, a nagyon olcsó kínai termékeknél azonban érdemes utánanézni, rákérdezni, hogy mi is a helyzet ezen a téren. A lopott iGO-val működő, ismeretlen gyártótól származó készülékekkel könnyen járhatunk úgy, hogy újabb főutak, autópályák hiányoznak róluk, ami egy hosszabb úton akár több száz kilométeres kitérőt is okozhat.

Use the pager below
Pages1/2/3
//